Jak vybrat jízdní kolo - typy

Redakce Sportisimo

15.2.2024 • 6 min čtení ▸ 4 min videa

Prostě půjdu do cykloobchodu a vyberu si tam nové kolo, to přece nemůže být tak složité. Je tohle věta, kterou chcete začít výběr svého nového kola? Třeba budete mít štěstí a vyberete správně, ale i tak vám doporučujeme, abyste tento nákup nepodcenili a pořádně promysleli, co vlastně od kola očekáváte.

Jízdní kolo je opravdu široký pojem, právě proto byste ze všeho nejdříve měli vědět, jaké existují typy kol. Chcete jezdit v terénu a užívat si rychlou jízdu mezi kameny, kořeny a tu a tam si skočit? Nebo naopak tíhnete spíš k delším vyjížďkám po kvalitních asfaltkách? 

Preferované prostředí a styl jízdy je ten nejdůležitější faktor, o kterém byste měli mít hned na začátku výběru jasno. Právě podle toho vyberete ideální typ kola. Existují tři základní, od kterých se pak odvozují další kategorie. Jednotlivým typům se věnuje tento článek a od nich se pak odvíjí volba dalších parametrů kola

Pokud hledáte i další výbavu pro cyklisty, například helmu, oblečení, tretry nebo příslušenství a nářadí, můžeme vám poradit v samostatných článcích.

Ukázat jízdní kola

Horská kola

Nezpevněné cesty a traily, štěrk, bláto, kameny a tak dále. S horským kolem se nemusíte bát ničeho. Má zpevněnou konstrukci rámu a odpružení (buď přední vidlice nebo kompletní s odpruženým rámem), aby byl cyklista opravdu schopný překonávat náročnější překážky. Kola mají průměr nejčastěji 27,5 nebo 29 palců, typické jsou také širší pláště s hrubým vzorkem, takže kolo zvládne právě i nezpevněný terén nebo bahno. 

Důležitá je dobrá reakce brždění, proto se tento typ kol často osazuje kotoučovými brzdami. Na horském kole se samozřejmě nevyhnete ani prudkému stoupání v horších podmínkách, vhod tedy přijdou obecně lehčí převody ve srovnání například se silničním kolem. Dobrou ovladatelnost zajistí širší řídítka. 

S horským kolem budete v terénu jako doma, to ale neznamená, že jsou mu asfaltové cesty zapovězené. Ve srovnání se silničním kolem ale budete zkrátka pomalejší, protože horské kolo bývá těžší než silniční speciál. Velký rozdíl je také v šířce plášťů, které mají u horáku větší odpor. 

Výhody

+ perfektní vlastnosti v terénu

+ tlumení nerovností díky odpružení

+ stabilita a dobrá ovladatelnost

Nevýhody

– náročnější jízda po silnici

– těžší konstrukce ve srovnání s dalšími typy

Často v obchodech narazíte také na označení MTB, jde o zkratku anglického označení pro horské kolo, tedy mountain bike. 

Silniční kola

Zatímco na horském kole budete jezdit na projížďky v desítkách kilometrů, se “silničkou” můžete cílit na stovky. Jejich doménou, jak už název napovídá, jsou silnice, zkrátka hladký povrch, na kterém dosáhnete nejvyšších rychlostí. Maximalizuje se převedení energie do pedálů, takže kolo má pevný rám i vidlici. V terénu tedy s těmito charakteristikami moc nepochodíte.

Typické jsou úzké pláště, jejich plocha, kde se kolo dotýká silnice, je opravdu malá, takže se snižuje valivý odpor. U silničních kol se dbá na opravdu dobrou aerodynamiku, a to jak z pohledu konstrukce, tak v pozici cyklisty. Proto na nich najdete řídítka, takzvané berany, které dovolují sníženou agresivnější pozici při šlapání (občas se používají i speciální madla, kdy se cyklista prakticky položí na kolo). Celkový odpor vzduchu je tedy také menší. 

Samozřejmostí u silničních kol bývá nízká hmotnost, vše je zkrátka podřízeno rychlosti a efektivitě šlapání, včetně těžších převodů. Brzdy bývají čelisťové, které jsou obecně jednodušší a lehčí, ale například v horším počasí mohou být i méně efektivní. 

Výhody

+ lehká konstrukce

+ aerodynamika

+ efektivní přenos energie

Nevýhody

– není univerzální (pouze pro silnici)

– méně stabilní

Treková kola (krosová)

No jo, ale co když chcete něco mezi? Máte zkrátka rádi terén, ale občas chcete přeci jen pořádně provětrat kolo na silnici? Odpověď pro vaše požadavky bude trekové kolo, občas označované jako krosové (někdy se tyto názvy odlišují, ale charakteristika je velmi podobná). Jde o typ, který si z obou předchozích bere něco, proto se jedná o jakýsi kompromis mezi horákem a silničkou.

Většina komponentů trekového kola je někde na pomezí, pláště jsou středně široké s jemnějším vzorkem, většinou na něm najdete odpruženou přední vidlici pro absorbci otřesů do rukou. Cyklista na něm šlape ve vzpřímenější pozici. Co se týče brzd, narazíte na čelisťové i kotoučovky. 

Je potřeba si uvědomit, že trekové kolo nebude ani při jednom ze stylů jízdy vynikat. Ale nabídne vám šanci užít si různá prostředí, ať už terén či silnici. I proto jsou treková kola oblíbenou variantou pro cykloturistiku, často na nich najdete vybavení v podobě blatníků, cyklotašek, nosičů, držáků na pití a podobně. U horských a silničních kol se tyto periferie často opomíjí. 

Výhody

+ univerzální v různých terénech

+ většinou cenově přívětivější

+ připravené pro široké spektrum vybavení

Nevýhody – průměrné ve všech prostředích

Speciální typy kol

Horská, silniční a treková kola se dají označit za takovou svatou trojici při rozdělení na jednotlivé typy. Zároveň je ale potřeba říct, že v rámci každého typu najdeme ještě další kategorie dělení, ve nichž kola ještě více odpovídají specifickým požadavkům cyklisty. Můžeme zmínit i několik populárních specialit, které se v poslední době zažívají boom nebo si svou popularitu drží dlouhodobě. 

Elektrokola

Určitě se jedná o fenomén dnešního cyklistického světa, který také cyklisty rozděluje. Někdo je striktně proti nim, někdo na ně zase nedá dopustit. Nejčastěji narazíme na horská elektrokola, výjimkou ale nejsou ani treková.

S elektrokolem se zkrátka nemusíte omezovat pouze na své šlapání, ale díky elektromotoru a baterii dostanete solidního pomocníka zejména do stoupání. Elektrokola jsou poměrně těžká, takže šlapání bez pohonu není žádný med, motor vám ale dá křídla. Jde o ideální možnost například pro cyklisty, kteří se chtějí hlavně kochat krajinou a panoramaty a nevyhledávají za každou cenu šílenou dřinu v kopcích.  

Městská kola

Název říká prakticky vše, jde o ideální dopravní prostředek do města, pokud místo hromadné dopravy volíte raději jízdu na kole. Tyto modely mívají často nižší rám, což usnadní nasedání a sesedání z kola. 

Dále na městském kole najdeme například košík na převoz pracovní tašky či nákupu. Pozice cyklisty je vzpřímenější, sedlo širší a příjemně se na něm sedí. Typické jsou také blatníky, zvonek a podobně, což jsou komponenty, které třeba na horském kole moc často nenajdete. Pláště jsou širší, než na silničním kole, abyste snadno mohli překonávat i nerovné povrchy, typicky kamennou dlažbu.   

Zajímavou variantou pro dopravu po městě jsou také skládací kola, která umožní i snadný převoz v hromadné dopravě, pokud chcete kombinovat různé formy přepravy. 

Gravel kola

Gravel je v překladu z angličtiny štěrk, čemuž odpovídá i využití gravel kola. S ním totiž můžete bez problému a ve vysokých rychlostech brázdit silnice, ale nemusíte se bát ani nezpevněných štěrkových cest. Gravely se dost podobají silničním modelům, nemají odpružení, řídítka jsou často ve tvaru beranů. 

Pláště jsou však širší, abyste si mohli lépe poradit s terénními nerovnostmi. Na gravel kolech často uvidíte kotoučové brzdy, což je také rozdíl ve srovnání s klasickou silničkou, která má čelisťový systém. Dalším rozdílem ve srovnání se silničním modelem, je vzpřímenější posed. 

Dětská kola 

Dětská kola v širokém slova smyslu můžeme vnímat už od nejútlejšího věku, kdy dětem můžeme pořídit odrážedlo, na kterém se naučí držet dobře stabilitu. Později můžeme přejít ke klasickým dětským kolům, kdy už dítě jede vpřed díky šlapání do pedálů. Často se ještě pro udržení stability používají pomocná kolečka. Jakmile dítě zvládne jízdu bez nich, může si naplno užívat volnost jízdy. 

Kola pro děti také můžeme označit jako jakýsi odrazový můstek do světa cyklistiky. Zjistíme, jestli dítě ježdění baví. Pokud ano, můžeme s věkem postupně přecházet k výběru juniorského kola, kde už najdeme dělení na zmíněné typy, tedy horská, treková, silniční a další.  

Přímo u dětských kol se, vedle stability v podobě balančních koleček, dbá i na dobrou ovladatelnost, tedy nízkou hmotnost kola. Důležité jsou měkké ochranné prvky, například na řídítkách, protože učení jízdy na kole s sebou přináší tu a tam i nějaké pády. Vhodný je také kryt řetězu. Často jsou dětská kola také barevnější, mohou mít různé dekorace, aby byly pro malé cyklisty atraktivní.

Ukázat jízdní kola

Líbil se článek?

Redakce Sportisimo

Články vycházející ze spolupráce zkušených autorů, produktových specialistů, nákupčích a dalších odborníků