Běžecký podzim: Proč se vyplatí zvolnit tempo

Praktické tipy, jak mít i příští sezónu sil na rozdávání

Podzimní sezóna je pro běžce přechodovým obdobím, kdy je dobré vydávat méně energie a upravit trénink – nebo na chvíli s během i přestat – i režim odpočinku. Naše Jana se s vámi v článku podělí o své několikaleté zkušenosti s tím, jak (ne)běhat, co jíst, jak nastavit mysl… a také co si obléci, abyste se domů vždy vrátili ve zdraví.

Závodní sezóna nám běžcům pomalu končí. I když některé z nás ještě čekají menší podzimní závody, dá se říct, že všechny velké tratě už máme zdárně za sebou. A co si budeme vykládat, na mnohých z nás už je znát únava. Fyzická i psychická.

 

Pokud i vy cítíte, že si potřebujete odpočinout, právě teď je ten pravý čas to udělat. Odměňte své tělo tím, že na pár dní zvolníte nebo si rovnou dopřejete běžecké prázdniny.

 

Neznamená to však, že musíte přestat běhat úplně. Regenerační výběh vás mnohdy nabije víc než hodina lelkování na gauči. Pohodlně se oblečte a vyběhněte v extra pomalém tempu, nekontrolujte hodinky, neměřte čas. Tyhle běhy nejsou tréninkové, ale odpočinkové. Cílem je, aby vám po nich bylo příjemně. Pokud ale cítíte, že máte „přeběháno“ a potřebujete pauzu, dopřejte si ji.

 

Týden bez běhu neznamená, že tělo zapomene, jak na to. Naopak, ještě vám poděkuje za dostatek času na potřebnou regeneraci. Pokud se ale přece jen bojíte, abyste neztratili fyzičku, podzim je ideální čas vyrazit na kolo, zaplavat si nebo vyrážet delší procházky. 

 

Jestli náhodou nemáte psa a připadáte si jako neběžec na stezkách nepatřičně, doporučuji si psa půjčit, případně si přivstat a jít pěšky do práce. Spálíte tak víc kalorií, než byste řekli!

 

A až se po pauze budete chtít vrátit k běhu, na pár týdnů změňte způsob tréninku. Jak? Místo měření rychlosti nebo vzdálenosti měřte maximálně tak čas strávený venku. Místo 10km Chvíli se nikam nehoňte, to tělo si zaslouží nabrat sílu.

S blížícím se podzimem ale přichází spousta změn i mimo trénink. Končí léto, ráno je zima, odpoledne horko, končí období dovolených a prázdnin, bohužel přibývá i stres. Stále dříve se stmívá a najednou jako by člověku došla energie i chuť. Nedejte se!

 

A co jídlo? Změnilo se pouze počasí, ne vaše návyky! Tělo bylo celé léto zvyklé na lehkou stravu, hodně vypité vody a sluníčko. Snažte se i s přicházejícím podzimem udržovat lehký jídelníček, podzim ještě není důvod k svíčkové k snídani! Víc než dřív je potřeba dobíjet tělo ovocem i zeleninou a hodně pít. Smoothie, smoothie bowls, lehký salát k svačině, grilovaný kuřecí steak se zeleninou k večeři…

 

A pokud se přece jen cítíte unavení, zkuste večer zavřít počítač dříve a dopřejte si hodinku spánku navíc. Tělo tu energii potřebuje, nejen na tréninky, ale i pro lepší imunitu.

 

Největší změnou je asi běhání ve tmě – ano, pokud pracujete déle a byli jste zvyklí, že i po práci si vyběhnete za západem sluníčka, určitě už jste si všimli, že domů běžíte víceméně „po hmatu“. Je tedy nejvyšší čas vybavit se reflexními prvky a kvalitní čelovkou (kterou si nezapomínejte před během nabít, na rozdíl ode mě). Pokud si právě teď vybíráte podzimní oblečení, myslete na to a zvolte takové, které obsahuje reflexní prvky.

 

Tady by bylo možná dobré připomenout, že povinné reflexní pásky nepatří na kabelku, ale na zápěstí nebo kotník, kde dost výrazně zvyšují šanci, že se v pořádku vrátíte domů (pasivní bezpečnost: budete lépe viditelní i pro roztěkané řidiče). Novinkou jsou spreje reflexní barvy, které na sebe můžete jednorázově před během nastříkat. Oblečení ani boty tím nijak netrpí a funguje to perfektně.

 

Štěstí přeje připraveným a tyhle drobnosti vás při běhu nijak neomezí. Pokud běháte po cestách nebo na neosvětlených místech, není co řešit, jde o vaše zdraví.

Celé babí léto je pro běžce tak trochu ve znamení únavy a aklimatizace na nové počasí. Někomu to může trvat déle, někdo s tím nemá problém žádný (já už například teď vidím, jak budu v pondělí ráno unavená).

 

Tak nebo tak, aspoň na tuhle malou chvíli v roce zvolněte, užívejte si večerní nebo ranní sluníčko, dobíjejte energii do zásoby a na chvíli se přestaňte stresovat časem nebo rychlostí na hodinkách. Díky tomu připravíte tělo na zimní přípravu, která je jako stvořená k objemům (běhání na dlouhé tratě) a nebojte se, času na to bude dost.

 

Navíc pokud opravdu nepolevíte a budete i v chladnějším nebo jinak rozmrzelém počasí dál běhat a trénovat, vyhnete se všem rýmičkám světa (já osobně si nedovedu představit lepší motivaci k pohybu).

 

Takže zvolněte, užívejte si krásného počasí, dostatečně odpočívejte… a když už vklouznete do tenisek, tak s úsměvem a klidnou myslí.

 

Co nevidět nám začne příprava na sezónu 2019, tak ať máte sil na rozdávání!