Jak se Jirka cítí 4 dny před startem maratonu a co nám o sobě zajímavého řekl?

Videorozhovor z italského Livigna, nám přivezli Pavel Kyzlink a Tomáš Bláha.



Kolik toho měsíčně naběháš?

Když je objemová fáze a není závodní období a plně se koncentruji na trénink je to až 900 km měsíčně a když je závodní období je to zhruba 500 km. 


Používáš sporttester? 

Ano, používám hodinky s GPS senzorem, na měření kilometrů, ale velký fanatik do moderních technologií nejsem. 


Jakou máš tepovku? 

Závodní je něco přes 170 tepů za minutu, klidová je něco pod 50 tepů za minutu. 


Kolik času věnuješ protahování a kompenzačnímu cvičení? 

Denně 30-60 minut. 


Používáš doplňky stravy? 

Ne, jenom běžně dostupné vitamíny. Vitamín C a hlavně minerály vápník, hořčík, zinek a železo. 


Jak se stravuješ?

Jím hlavně tak, aby ta jídla byla lehce stravitelná a dodali mně nějakou energii a živiny, jinak jím v podstatě všechno, nejsem vegetarián a nejsem ani zastánce stravy bez sacharidů. 


Kolik toho za den naspíš? Je to různé, záleží na tom, kolik toho musím ten den zvládnout, zda mám 2 tréninky nebo jestli si musím odpočinout po náročném tréninku. 


Nelákají Tě ultraběhy? 

Skyrace nebo ultra mě moc nelákají, zatím je pro mě vrchol maraton, to je pro mě maximální distance, kterou jsem ochoten absolvovat. Uvidíme, jak to bude dál. 


Co bys doporučil „hobbíkům“? 

Hlavně bych jim doporučil, ať si to užívají. Běh mají jako relax, takže nenutit se pro každý další kilometr, a běhat, když mají chuť běžet a když nechtějí, ať si dopřejí volno, dají si něco dobrého k snědku a vyběhnou jindy. 


Jak dlouho se dáváš po závodě dohromady? 

Záleží na typu závodu, u maratonu je to zhruba týden, kdy fyzicky cítím, že to není optimální, a u kratších je to méně. 


Kolik párů bot máš na sezónu? 

Ročně je to 8-10 párů běžecké obuvi. 


Jak relaxuješ? 

Když neběhám, tak se jedu projet na kole anebo chodím do lesa sbírat houby. 


Máš běžecký vzor? 

Tak určitě, z českých je to Emil Zátopek, to je legenda a ze světových, od každého čerpán nějakou jinou inspiraci. 


Jaké máš životní cíle?

Dobrá otázka, v současné době mám cíle zaměřené v té běžecké kariéře, kdy se chci neustále zlepšovat, co bude následovat uvidíme později. 


Napadlo Tě v začátcích, že budeš jednou členem elitního týmu?

Od začátku jsem chtěl být minimálně nejlepší v České republice a věřil jsem, že to můžu dokázat. 


Co si užíváš ze závodu nejvíce? Cíl? Stupně vítězů? 

Mě zejména dojímají spíše starty, kdy se rozproudí atmosféra a všechno se mně vybaví, co mám za sebou, ty tréninky, jak lidi na mě myslí, rodina, přítelkyně, to mě dojímá možná více než ten doběh do cíle. 


Tvoje nejoblíbenější jídlo? Kdo ti ho nejlépe uvaří? 

Nemám TOP oblíbené jídlo, je to různé a nejlíp? To si asi uvařím já sám. 


Kdo Tě nejvíce podporuje? 

Tak určitě rodina, přítelkyně, blízké okolí i sponzoři. 


Máš nějaký předstartovní „rituál“? 

Ano, před každým závodem si většinou napustím vanu a oholím si celé tělo. To je můj jeden hlavní rituál. 


Vnímáš podporu ostatních? 

Cítím, že mně lidí fandí, třeba i u nás na vesnici, když potkám sousedy, tak mě zdraví a říkají, že se dívali na závody a že se jim to líbilo, takže cítím podporu. Parťáci z týmu mě taky podporují a k závodům si přejeme navzájem. 


Co by pro Tebe znamenalo splnění limitu pro Rio? 

Bylo by to pro mě zadostiučinění za tu tvrdou dřinu, co tomu obětuji a v podstatě by to bylo vyústění mé práce, co jsem pro to udělal. 


Co uděláš, když Ti ujíždí šalina? 

Předběhnu ji a počkám si na ni na další zástavce.


Přejeme Jirkovi hodně štěstí a sil do nedělního závodu.