Běh a zranění

Sportování má bohužel i své stinné stránky, kterými jsou nejrůznější zranění. Podle zpráv, které si vyměňujeme s ostatními kolegy, už většinu z nás nějaký větší či menší problém zabrzdil. I když nám Tomáš píše tréninky přesně na míru, konzultuje s námi náš zdravotní stav, únavu, pracovní vytížení a všechno kolem, stejně se na našem těle zvýšené tréninkové úsilí občas podepíše. Ani já nejsem výjimkou a jednoho dne jsem při tréninku pocítil bolest na nártu, kterou jsem ignoroval a běžel dál. Bolest se postupně přesunula na vnější hranu chodidla a i přes nepříjemný pocit jsem trénink dokončil. Pár hodin poté, a zejména druhý den, mě chodidlo bolelo i při obyčejné chůzi, proto o nějakém dalším tréninku nemohla být ani řeč. Okamžitě jsem nastartoval Google a zjišťoval jsem, co by tak mohla být příčina mé bolesti. Moc jsem toho nezjistil, a po přečtení několika příběhů o lidech, kteří přestali úplně běhat nebo dokonce i chodit, jsem se dostával do čím dál tím větší deprese a raději jsem toho nechal. Poradil jsem se tedy s Tomášem a domluvili jsme se, že budu nohu více šetřit, mazat, masírovat a procvičovat a místo běhu zařadím kolo. 

Po týdnu na kole jsem bolest už necítil, ale po uběhnutí několika kilometrů se zase trochu vrátila. Nakonec mě mých problémů zbavil pan Mgr. Danilov z Centra Sportovní Medicíny v Liberci. Bolavé místo mi nejdříve ozářil laserem a poté mi chodidlo rozhýbal, až se ozvalo mírné křupnutí. Nějaký kloub zřejmě nebyl úplně na svém místě, což se vyřešilo a od té doby běhám zase bez bolestí. Trenér mi dále píše do plánu cyklistické tréninky, za což jsem moc rád, protože mě kolo baví a čekají mě na něm i nějaké závody. 

Zranění jsou nepříjemná a těžko se jim zcela vyhneme, ale můžeme se snažit jim předejít. Je důležité dodržovat správný postup předtréninkového zahřátí a protažení po tréninku. Velmi vhodné je posilovat střed těla a provádět správné kompenzační cviky. Přiznávám, že v tom mám mezery a měl bych cvičit víc. Další výbornou zásadou prevence zranění je vyhýbat se jednostranné zátěži. Nejen běháním živ je člověk, proto je dobré ho kombinovat i s jinými sporty, pro mě to je kromě kola zejména lezení. Nejlepší by bylo ještě chodit plavat, ale na to mi bohužel už nezbývá čas.