Běh a zranění

Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech a noční můrou sportovců jsou nemoci a zranění. Už před rokem, když jsem se po letech vrátil k běhání, jsem začal mít problémy s úpony v koleni a šlachou v chodidle. Kolena jsem úspěšně řešil tejpováním a především zlepšením běžecké techniky a bolest v chodidle jsem se naučil ignorovat. Pravidelným běháním jsem se stal odolnějším, nemoci se mi v podstatě vyhýbaly a tak jsem v loni měl jen dvě vynucené přestávky kvůli úrazům, kdy se mi do lýtka zabodla větvička a pak, když jsem si probodl koleno. Obojí se naštěstí rychle zahojilo.

Trénink Sportisimo hvězd přinesl mnohem větší zátěž na hranici našich možností. Hned v úvodu mě potrápila chřipka, kterou jsem za pár dní překonal mega dávkami C-čka. Pak už začala přicházet drobná zranění vyplývající z velké tréninkové zátěže. Nebylo to však tím, že by Tomáš špatně odhadl mé možnosti a přetížil mě. Chyby jsem dělal já, že jsem podcenil předepsané posilování, relaxaci, protahování a regeneraci. Už před Sportisimo 1/2Maratonem jsem si při lehkém klusání, které následovalo den po dlouhém běhu, poškodil pravé přední stehno a 3 dny jsem ho dával dohromady. Nicméně to, že mám svaly velmi unavené a nestíhají regenerovat, jsem zjistil už týden před tím na masáži, kdy každé zmáčknutí lýtka bylo velmi bolestivé. Postupně jsem přicházel na to, co všechno může na nohách bolet. Je to dlouhý seznam a přikládám ho až na konec. 14 dní pře maratonem mě bolelo 10 věcí najednou. Řekl jsem si, že každý den musí jedna ubýt. Docela se to podařilo, už mi zbývají jen 3, šlacha v chodidle, úpon v kotníku a největší slabinou je slabina. Běžet se s tím dá, léčit to budu až po maratonu. 

Píšu sem všechny mé problémy ne proto, abych si stěžoval, mnozí jsou na tom hůř než já a ani nemohou běhat, ale proto, abych vás svým příkladem přesvědčil, že příkazy trenéra se nepodceňují. A to včetně posilování, relaxace, protahování a regenerace. Nejvíc totiž bolí, když několika měsíční tréninkovou dřinu nemůžete kvůli nemoci či zranění prodat v závodě. 

Seznam mých zranění a bolístek: 

Chodidla – neléčená šlacha v pravém chodidle a proříznutý prst od nedostatečně ostříhaného nehtu, puchýř po asi špatně navlečené ponožce na 1/2Maratonu. 

Achilovky – chvíli bolely, ale tejpy zabraly.

Kotníky – přetížené šlachy, docela úspěšně léčím cross-tejpy.

Lýtka – bolestivě zatvrdlá místa (neporadil jsem se s trenérem a vzal jsem si úplně nevhodné boty, ale o tom zase příště) Kolena – občas se připomenou úpony v kolenou, tejpy zatím pomáhají. Navíc jsem se do jednoho praštil na lyžích a to se v namáhavém tréninku nevyplácí. 

Stehna – výše popsané zranění jsem si týden po 1/2Maratonu zopakoval. Tentokrát s 5-ti denním výpadkem. 

Hamstringy – hrozně táhnou, důsledek špatného protahování, zatím drží. 

Kyčelní kloub – naštěstí to není kloub, ale „hruška“. Sval, který ho kryje a dá se masírovat a tejpovat. 

Třísla – táhnou, ale zatím bez zranění. Chtělo to více protahovat a posilovat. Slabina – už před 3 týdny mi v ní při chůzi ruplo a dodnes bolí. Naštěstí jen při chůzi a pomalém běhu. Asi následek nedostatečného protahování a posilování, ale také ulevování chodidlu s bolavou šlachou.