Zdeněk Hrabovský

Osobní motto: „Někteří hledají rovnováhu v křesle u psychologa, jiní v hospodě u půllitru. Já si za terapii zvolil běh.“

  • O mně
  • Vyhodnocení zátěžového testu
  • Vyhodnocení závodu
  • Tréninkový plán
  • Naběhané kilometry
  • Jaké používám vybavení

Novinky



Porovnání osobních rekordů

S výjimkou půlmaratonu se mi letos na ostatních tratích (maraton, desítka, pětka i hodinovka na dráze) podařilo vylepšit své osobní rekordy. Neusínám však na vavřínech a motivace se zlepšit a posunout se dál mi rozhodně nechybí.

Přečíst celý článek


Kompenzační cvičení

Běh není jen o naběhaných kilometrech, ale velmi důležitá jsou i různá kompenzační cvičení na posílení těla, která taktéž pomáhají v prevenci proti zranění. Tento fakt může potvrdit každý profesionál nebo i hobbík, který se o tento sport (a nejen o něj) aktivně zajímá.

Přečíst celý článek


Cíle pro podzimní závody

Mým velkým cílem a hlavně motivací pro podzimní část běžecké sezóny se stal maraton v Berlíně, a to především díky Sportisimu, které mi zajistilo účast na tomto více než 42 kilometrů dlouhém běhu. Jedná se o jeden z největších maratonů na světě.

Přečíst celý článek


Jídlo v tréninku

Po tom, co jsem začal aktivně sportovat, se samozřejmě změnil i můj jídelníček a celkový stravovací režim. Vše ohledně mého stravování se odvíjí od toho, zda daný den trénuji či nikoliv, v jakou denní dobu trénuji, od náročnosti tréninku a od kilometrů naběhaných v jeho rámci.

Přečíst celý článek


Kde nejraději běhám

Kdekdo by si mohl myslet, že díky mému téměř každodennímu rannímu běhaní do práce, je tato trasa mou nejoblíbenější. Opak je však pravdou. Tuto přibližně 4,5 km dlouhou trasu absolvuji každé ráno a je většinou stále stejná.

Přečíst celý článek


Běžecké závody

Nejen běžecké závody v sobě skrývají obrovskou dřinu a odhodlaní, ale také samotná příprava na ně. Zároveň ale, pokud se závod podaří, skýtá krásný pocit z překonávání vlastních cílů a limitů.

Přečíst celý článek


Běh a partnerství

Běh a partnerství v mém případě je vzájemně propojené. Moje přítelkyně od začátku našeho vztahu o mé vášni k běhání ví a podporuje mě v něm.

Přečíst celý článek


Mé běžecké vzory

Když jsem s běháním začínal, tak jsem o něm nevěděl takřka nic až na to, že musím klást nohu před nohu v rychlejším tempu než při chůzi. Moje jediná touha, která byla zároveň cílem, bylo cítit se lépe a lépe také vypadat.

Přečíst celý článek


Jak se mi běhá ve vybavení adidas

Jednou z mnoha věcí, kterou mi (i ostatním hvězdám) projekt adidas SPORTISIMO hvězdy přinesl, je sportovní vybavení značky ADIDAS.

Přečíst celý článek


Běh a zranění

Sport bolí. To je všeobecně známá věc. Jinak to není ani s během. Své o tom vědí nejen vrcholoví sportovci, ale i „hobbíci“.

Přečíst celý článek


Běžecký jídelníček

Po dobu, co se věnuji mé zálibě v běhání, jsem nijak výrazně nestudoval ani nehleděl na správnou výživu sportovce.

Přečíst celý článek


Trénink při práci

Plnění tréninku během pracovních dnů je náročnější, ale už jsem si na to za ty roky zvykl. Ráno do práce většinou vyklušu a po skončení pracovní doby se vydávám plnit stanovený tréninkový plán.

Přečíst celý článek


Tréninkový kemp

Na březnový běžecký kemp, který trval od pátku do neděle, jsem vyrazil z Brna s trenérem Tomášem, se kterým jsme měli společnou cestu .

Přečíst celý článek


Sportovní prohlídka

Na test laktátové křivky jsem se vydal do Mohelnice. Pro jistotu jsem si na to vyhradil celý den volna a udělal jsem si takový malý „výlet“. Nikdy dříve jsem na ničem takovém nebyl.

Přečíst celý článek


První dojmy z tréninku

Po tom, co jsem loni v listopadu doběhl úžasný, přesto náročný aténský maraton, následoval zasloužený několika týdenní odpočinek. Brzy mi však běh začal chybět.

Přečíst celý článek


Mé začátky

Moje běžecké začátky nebyly jednoduché. Hlavním důvodem toho, že jsem začal aktivně sportovat, byla má nadváha a psychická nevyrovnanost.

Přečíst celý článek

Jídlo v tréninku


Po tom, co jsem začal aktivně sportovat, se samozřejmě změnil i můj jídelníček a celkový stravovací režim. Vše ohledně mého stravování se odvíjí od toho, zda daný den trénuji či nikoliv, v jakou denní dobu trénuji, od náročnosti tréninku a od kilometrů naběhaných v jeho rámci. Avšak téměř každý můj den je tréninkový s výjimkou těch několika málo dní, kdy mám od trenéra předepsané volno (většinou jeden den v týdnu), z tohoto důvodu budu v dalších odstavcích popisovat stravování v běžných pracovních dnech i o víkendech.

Co se týče snídaně, ta by měla být komplexním jídlem a po noci doplnit zásoby. Má snídaně v pracovních dnech se skládá například z šunky, sýrů, tvarohových pomazánek, pečiva (někdy též sladkého), cereálií, jogurtu s vlašskými ořechy či chia semeny apod. O víkendu si dopřávám snídani, jako jsou míchaná vejce nebo ovesná kaše.

Pokud jsem v práci, obědy mám ve většině případů studené – zeleninový salát, cous cous se zeleninou a různými druhy sýrů, pečivo a salát apod. V práci totiž většinou není možnost zajít si na nějaké teplé jídlo. V nepracovní dny obědvám nejrůznější teplé pokrmy.

Deficit „teplého pokrmu“ ve všední dny většinou doháním večeří, kdy mám často již po tréninku. Oblíbil jsem si těstoviny (s masem, s cuketou nebo zapečené se zeleninou), rizoto s masem a zeleninou nebo luštěniny. Snažím se do svého jídelníčku přidávat také ryby (makrela, tuňák, losos či pstruh), jelikož jsou velmi zdravé, jsou přirozeným zdrojem jódu a obsahují také vysoké procento zdraví prospěšných omega 3 mastných kyselin.

Mezi těmito třemi hlavními jídly (snídaně, oběd, večeře) také svačím a to především ovoce, někdy také jogurt, sušenky nebo např. müsli tyčinku.



Cíle pro podzimní závody


Mým velkým cílem a hlavně motivací pro podzimní část běžecké sezóny se stal maraton v Berlíně, a to především díky Sportisimu, které mi zajistilo účast na tomto více než 42 kilometrů dlouhém běhu. Jedná se o jeden z největších maratonů na světě. Společně se mnou se na start 25. 9. 2016 postaví přibližně 40-45 tisíc běžců. Tento běžecký závod je pro mě velkou výzvou a zároveň bych si přál jeho prostřednictvím napravit nepříliš povedený cílový čas z maratonu v Praze z května letošního roku a přiblížit se k času 3:15:00. Tento maraton bude pro mě obrovský zážitek, na který se už moc těším.

Ještě před tímto podzimním závodem mě ale čeká Birell Gran Prix, běh na 10 km naším hlavním městem, který pro mě bude přípravou právě na německý maraton. Na této trati bych rád zaběhl čas kolem 38 minut. Přece jen jsem tento rok na kratších tratích (oproti maratonům a půlmaratonům) zaznamenal výrazný pokrok, který bych rád potvrdil a zároveň si běh noční zářijovou Prahou užil.

Dalším závodem, který mě v podzimních měsících ještě čeká, a který stojí za zmínku, je u nás v Brně velice oblíbený běh Vokolo Priglu. Jedná se o běh na 14,1 km v okolí brněnské přehrady. Tento, pro mě domácí, závod mám velice rád. Běží se v nenáročném terénu a má úžasnou atmosféru. Běh Vokolo Priglu mě čeká v říjnu, 14 dní po Berlínském maratonu a po něm bych si od závodů možná na chvíli odpočinul. Od běhání ale určitě ne.