KONEC VÝMLUVÁM: 4 PROVĚŘENÉ TIPY, JAK BĚHAT I V ZIMĚ

Do nového roku vstupujeme většinou plni energie (a mnohých předsevzetí). Mnozí je však odkládají až na jaro, protože v zimě je… zima. Pokud neodcestujeme do teplých krajin, nic s tím nenaděláme. Zkusme se tedy naučit sladit s obdobím zimy a nebojovat s ní. Často slýcháváme od svátečních běžců, že v zimě se prostě nedá běhat. Špatně se jim dýchá a to je první impuls k odložení tréninku na jaro. Abychom předešli výmluvám, zkusme si nastolit pár pravidel, které nám běhání v zimě usnadní.

 Vůle

Na běh v chladném počasí si člověk musí vždy zvyknout, nemůžeme počítat s tím, že jednoho dne vyběhneme v mrazu a bude to našemu tělu lahodit. Naplánujte si takové dávkování, aby si vaše tělo postupně zvyklo. Nepouštějte se do vysokého tempa, kde se rychle zadýcháte, zkuste si běh užívat a zvyšovat dávky rovnoměrným tempem. Intenzivní intervalové tréninky nechte na teplejší období.

 

 

Strečink


V zimě můžete pociťovat více bolístek a větší ztuhlost, proto ani v tuto dobu nezapomínejte na pravidelný strečink. Hodně běžců v zimě protahování podceňuje, jednoduše vyběhnou ven a v mrazu nemají náladu se zastavovat a protahovat. Najděte si chvilku před během a alespoň částečně se protáhněte. Po doběhu můžete protahování dokončit v teple a suchu a věnovat se mu důkladněji. (Vaše tělo vám poděkuje později.)

Oblečení


Pro plno běžců může být výmluvou nedostatek běžeckého oblečení, které by je dostatečně zahřálo. Viděli jste ale někdy běžet v zimě atlety v péřovce? Jednoduše vám bude stačit několik vrstev termoprádla, které vás ochrání, dokonce se to dá zvládnout i bez bundy. Důležitá je však pokrývka hlavy a nákrčník, které udrží teplo. Po pár minutách se tělo zahřeje, takže to s oblečením nepřehánějte. Nezapomínejte na reflexní prvky. I když si myslíte, že jste dostatečně viditelní, nemusí to tak vnímat i řidiči jedoucí kolem vás.

Teď víte vše, abyste mohli s klidem vyběhnout i v zimě. Přejeme vám, abyste si svůj první (?) zimní běh pořádně užili!

Jídlo


Přestože jste si možná dali jako předsevzetí stravovací dietu, nesmíte to s ní přehánět. V zimě vůbec není na škodu si trochu dopřát. Tělo potřebuje tuky, aby ochránilo důležité životní orgány a lépe korigovalo imunitní systém. Neznamená to ale, že si dáte každý den kachnu se šesti. Zkuste zařadit do jídelníčku „zdravé“ tuky jako ryby, avokádo, ořechy, semínka či olivový olej. Saláty z větší části přenechte létu, v zimě vaše tělo více ocení pořádný zeleninový vývar. Slivovice krevní oběh také rozproudí a pomůže při trávení, takže s chutí do toho.