Cyklobatoh vs. brašny. Co je na kolo lepší?

Tomáš Lichnovský

30.4.2023 • 10 min čtení

Většina cyklistů vám potvrdí, že nejpohodlnější je jezdit jen tak nalehko. Ale pokud se chystáte na delší výlet nebo rovnou na vícedenní expedici, bez zavazadla se neobejdete. Je lepší cyklistický batoh, nebo cyklistické brašny?

Zcela upřímně hned na úvod… Jasnou odpověď na otázku, jestli jsou lepší cyklistické batohy, nebo cyklistické brašny, vám v tomto článku nedám, protože každému vyhovuje něco jiného. Každý z mých cyklopřátel jezdí jinak. Ale udělal jsem všechno pro to, abych vám níže popsal všechny výhody a nevýhody obou variant.

Jako milovník takzvaného bikepackingu mám s oběma styly bohaté zkušenosti a na konci se dozvíte, s jakým „setupem“ nejčastěji jezdím a proč. Tento článek směřuji spíše ke sportovně laděným cyklistům, kteří mají horské, trekové, ale i silniční nebo gravel kolo a chtějí jezdit svižně. Cyklistům – turistům, jejichž kola jsou ověšena „kufry“ se budeme věnovat někdy jindy. 

Výhody a nevýhody – rychlý přehled

Pokud máte málo času, připravil jsem pro vás rychlý přehled. Nicméně doporučuju přečíst si i následující odstavce, kde najdete mnohem podrobnější informace a příklady z praxe.

  Batoh Brašny
Výhody

+ výborná přístupnost k věcem

+ snadné nasazení na záda, manipulace

+ možnost hydrovaku s hadičkou k puse

+ nepotí se vám záda

+ lepší rozložení váhy na kole

+ dohromady velký objem

Nevýhody

- i u odvětrávaných batohů se vám potí záda a ramena

- všechna zátěž na zádech (možná bolest)

- relativně nízký objem

- horší přístupnost k věcem

- nutnost připevňování a sundávání brašen

- nemožnost pít za jízdy z hydrovaku

- méně obratné kolo kvůli hmotnosti

Ukázat cyklistické batohyUkázat cyklistické brašny

Cyklistické batohy

Nejdříve se pojďme vrhnout na cyklobatohy a rozebrat si jejich specifika blíž. Super je na nich už zmiňovaný snadný přístup k věcem uvnitř a obecně jednoduchá manipulace. Naopak batohy nemusí být vždy ideální varianta, například kvůli pocení nebo případné bolesti zad.  

Věci v batohu jsou snadno přístupné

Za největší výhodu batohu oproti brašnám považuji to, že jej můžu kdykoliv v rychlosti sundat ze zad a najít v něm, co potřebuji. V malé kapse můžete mít doklady, v další potraviny a v další třeba náhradní oblečení. Když to srovnám s brašnami, tak s nimi musí člověk řešit, kam co dát, aby se pak k dané věci rychle dostal. Ale z mých zkušeností vyplývá, že udržovat pořádek se v brašně moc nedá a stejně všechno musí ven.

Další věc je například nakupování. Když si jdete při výletě nakoupit potraviny, kolo zamknete někde stranou (nebo vám jej pohlídají cyklokamarádi) a do supermarketu vyrazíte s batohem. U pokladny vše uložíte do batohu a je to. Kdybyste měli jenom brašny, zřejmě budete muset všechno pobrat do náruče nebo do tašky a až pak vše naskládat do brašny/brašen.

Když batoh, tak cyklistický nebo sportovní!

Mějte na paměti, že není batoh jako batoh. Pro jízdu na kole doporučuji přímo batoh určený pro cyklisty nebo alespoň jiný sportovní batoh, který splňuje požadavky pro jízdu na kole. Jaké požadavky to jsou? Mezi ty hlavní patří určitě adekvátní objem, utažení k tělu pomocí popruhů a odvětraná záda batohu.

Co se týče objemu, ujasněte si, co všechno chcete v batohu převážet. Pokud potřebujete jenom někam hodit klíče, peněženku a bundu, úplně vám postačí bágl do 10 litrů. V případě, že chcete přihodit svačinu a pití (nebo hydrovak s hadičkou) na celý den, sáhněte po objemu cca 10–20 litrů. A pokud se chystáte na víkendovou nebo vícedenní expedici, například se spaním pod širákem, chce to určitě větší batoh okolo 20 litrů.

Cyklistické batohy mají speciální střih – jsou vytvarované pro předkloněnou jízdu a snaží se co nejlépe kopírovat cyklistovo tělo. (Prosím zapomeňte na ty neforemné boule na zádech, které dělají městské nebo školní batohy. Nejen, že z nich bolí záda a při jízdě vůbec nedrží na svém místě, ale ještě je na takového cyklistu příšerný pohled.)

Kromě toho mívají cyklobatohy v místě zad síťku nebo systém takzvaných panelů, aby se zadní díl batohu co nejméně dotýkal zad jezdce. Tím se minimalizuje pocení.

Hydrovak do brašny nedáte, do batohu ano

Už jsem to naznačil výše. Hodně lidí si ve spojení s cyklistickým batohem vybaví vodní vak neboli hydrovak. Některé malé batohy jsou vyloženě zamýšleny jako „postroj“ pro hydrovak, protože nic jiného kromě klíčů nebo peněženky se do nich snad ani nevejde.

Je příjemné moct si při jízdě potáhnout z hadičky vodu nebo iontový nápoj, který je díky izolaci hezky vychlazený, nebo naopak v zimě příjemně teplý. Pokud byste batoh neměli, tekutina by vám v bidonu rychle zteplala/vychladla. Nicméně hydrovak znamená další zátěž pro vaše záda, a tím se dostáváme k nevýhodám.

Pocení zad, zátěž a nízký objem

Sám to nemám rád. Největší odpůrci batohů při jízdě na kole tvrdí, že by nesnesli pocit zpocených zad pod batohem. Sice jsme si výše řekli, že cyklistické batohy mají na zádech síťku nebo jiný systém pro „dýchání“ zad, ale i tak se vám vždycky budou trošku potit. A to jsem ještě nezmínil (ne)prodyšnost popruhů v místě ramenou. Není neobvyklé, že se vám zapaří a vyskáčou pupínky.

U malého batůžku pocení není takový problém, ale s přibývajícím objemem a hmotností už je to hodně znát. Proto doporučuji batohy do maximálního objemu 25 litrů. Jedná se o stále poměrně malé batohy, které ale nabízí velkou kapacitu pro oblečení, svačinu a další věci. Větší batohy už za mě znamenají špatný poměr mezi přístupností k věcem a dalším výhodám (viz výše) a nekomfortu při jízdě.

Opakuji – co opravdu nechcete, je velká, těžká, neforemná, neaerodynamická, nevzhledná hrouda na zádech. V případě, že potřebujete cestovat s větším množstvím věcí, doporučuji pořídit si (ještě) brašnu.

Ukázat cyklistické batohy

Cyklobrašny

Žádné pocení zad a pod popruhy, žádná bolest způsobená batohem. Na druhou stranu zase horší přístup ke věcem uvnitř. I cyklistické brašny mají své pro a proti. 

Brašny hezky rozloží hmotnost

Když už jsme se dostali k brašnám, začněme tam, kde jsme skončili u batohů. Pokud si pořídíte dvě a více brašen, získáte tak možnost rozložit váhu do různých částí kola. Nejoblíbenější jsou brašny pod sedlo, do rámu a na řídítka.

Pokud jezdíte aspoň trochu sportovně, doporučuji brašny/kapsičky/vaky s vlastním uchycením na kolo. Co to znamená? Jak už jsem naznačil v úvodu, nemyslím ten typ brašen, které vyžadují kovový nosič nad zadní nebo i přední kolo – tento styl se hodí vyloženě pro cykloturisty, kteří nejezdí v terénu ani rychle. Nás nyní zajímá sportovně laděný cyklista, který chce i se zavazadly obratné kolo s co nejnižší hmotností.

Zatímco v batohu má jezdec veškerou zátěž na zádech, třeba 5 kg, díky brašnám ji rozloží po celém kole. Například věci o hmotnosti 1 kg dá do řidítkové brašny (jen malá zátěž, aby se dobře ovládalo přední kolo), 2 kg do rámové brašny a 2 kg do podsedlové brašny.

Více brašen nabízí velkorysý objem

Už jsme si řekli, že batoh má pouze omezenou kapacitu a že pokud chcete jeho rozměry a komfortní pocit z jízdy udržet v rozumných mezích, bavíme se o objemu maximálně 25 litrů. Ale pokud se vydáte cestou brašen, dostanete se dohromady i na velkorysých 40 litrů!

Samozřejmě každá brašna má jiné rozměry, ale když si vezmeme jako příklad vakové brašny pro bikepacking, může situace vypadat následujícím způsobem. Řídítková vaková brašna může mít cca 12 litrů, rámová 10 litrů a podsedlová 15 litrů, čímž se dostáváme na 37 litrů. Takový objem (a hmotnost) by byl v případě batohu/krosny smrtící. Pro několikadenní jízdu určitě. Jízdu s krosnou opravdu nedoporučuji.

A stále platí, že takto velký objem věcí snáze rozložíte po celém kole, čímž pocitově uberete reálnou hmotnost.

Žádné pocení, žádná bolest zad

Rozložení hmotnosti a obří objem jsou určitě důležité benefity, ale když dojde na lámání chleba, cyklista asi nejvíc ocení následující výhodu – volná záda! Už jsme o tom mluvili v sekci o batohu, ale protože je to důležité, rád vám to zopakuji.

Přesunutím zátěže do řídítkové, rámové a podsedlové brašny sice zhoršíte obratnost kola – nebude tak poddajné v zatáčkách nebo při vyjíždění obrubníků, ale pokud je vaší prioritou pohodlí zad, tyto zhoršené jízdní vlastnosti překousnete.

Díky volným zádům vás při delší jízdě nebude bolet za krkem a nebudou se vám zapařovat místa, kde bývají popruhy batohu. Zvlášť hrozný pocit je, když jedete dlouho s batohem, máte propocená záda, zastavíte se, sundáte batoh, protože z něj něco potřebujete vyndat a pot na zádech začne rychle chladnout. Fuj. U ryze cyklistických batohů se síťkou a s malým objemem je to lepší, ale stále ne ideální.

Ukázat cyklistické brašny

Jak jezdím já?

Výše popsané postřehy pocházejí z mých vlastních zkušeností a ze zkušeností mých kamarádů, se kterými absolvujeme klidně týdenní expedice v Česku i v zahraničí. Spíme pod širákem, takže s sebou kromě náhradního oblečení a potravin vezeme ještě spacák, karimatku, vařič, ešus, krabičku poslední záchrany a další výbavu.

Krátká vyjížďka

Pokud se jdu projet na 2 hodiny a nejezdím nikam daleko, nepotřebuji s sebou nic vozit, takže ani žádná zavazadla. Jediné, co si beru, je malá podsedlová brašna, kam se vejde sada na lepení (kdybych píchnul), cestovní pumpička, náplasti, obinadlo a elektrikářská páska plus stahovací pásky (kdybych urval patku přehazovačky a na další krizové opravy, mnohokrát se to hodilo).

Müsli tyčinku nebo banán dám do kapsy dresu, pití je na rámu v bidonu.

Celodenní vyjížďka

Preferuji co nejlehčí a nejobratnější kolo, takže na něm nechávám pouze výše zmíněnou malou podsedlovou brašnu s nejnutnější výbavou. Pokud vím, že pojedu mimo civilizaci, kde nebude možnost občerstvení, nebo pokud počasí vypadá všelijak, volím ještě batoh. Mám multisportovní batoh, pod kterým se tolik nepotí záda (pokud není úplně narvaný) a zároveň má hrudní i bederní popruh, takže skvěle drží.

Totálně preferuji to, že se dá kdykoliv sundat a vyndat z něj občerstvení nebo další vrstvy oblečení. Vodu vezu klasicky v bidonu v košíku na rámu, hydrovak na zádech mi přijde jako zbytečná zátěž a nechtělo by se mi řešit jeho doplňování. Lahev odšroubuji, doplním u studánky a je to. A ještě mi batoh dodává ze zad pocit bezpečí. :)

Vícedenní expedice se spaním pod širákem

Hledání ideální konfigurace pro vícedenní expedice mi zabralo několik let. Začínal jsem s brašnami na těžkých rámech (psal jsem o nich výše), které se uchycují k nábojům kol, což byla jedna z největších chyb mého života. Jeli jsme tour po Beskydech v těžkém terénu a všichni ostatní měli batohy nebo moderní brašny. Kolo se prakticky nedalo ovládat.

Následující sezónu jsem si pořídil bikepackingové samonosné brašny – velkou pod sedlo a velkou na řídítka. V rámu jsem vezl pouze malou trojúhelníkovou brašnu na základní nářadí. Ovšem ani tento setup mi příliš nevyhovoval.

Záda sice mohla krásně dýchat, ale kolo bylo těžkopádné a taky jsem bojoval s doplňováním zásob, kdy každá zastávka v potravinách znamenala rozmotat brašny (moderní brašny jsou spíše vodotěsné vaky) a všechno v nich přeorganizovat. Nakonec nedám dopustit na kombinaci 3 zavazadel – batohu, přední řidítkové brašny a zadní podsedlové brašny.

Co vozím v malé podsedlové brašničce, už víte.

Do batohu o objemu 18 litrů dávám všechny doklady, hygienické pomůcky, pláštěnku nebo jiné oblečení, které bych mohl potřebovat, ešus s vařičem a případné potraviny, které si dokoupím až ideálně večer před tábořením. Batoh má super střih, který přiléhá k tělu, takže na zádech nedělá bouli. Zároveň nabízí řadu popruhů, když bych k němu potřeboval něco připevnit – třeba mokré plavky nebo ručník. :)

Přední brašna na řídítkách má velkorysý objem 16 litrů a přitom se jedná o krásný úhledný válec. Uvnitř vozím malý spacák a všechno oblečení klidně na celý týden. Na svém povrchu má brašna poutka a díky nim můžu na brašnu připevnit ještě malou nafukovací karimatku.

S touto kombinací jsem už několik let maximálně spokojený, protože nabízí skvělý poměr mezi rozložením hmotnosti, přístupností k věcem a pohodlnosti.

Ať už sháníte zavazadla na krátký výlet, nebo na týdenní expedici, snad vám tento článek pomohl. Přeju vám spoustu ujetých kilometrů s vašimi (novými?) brašnami nebo batohem.

Ukázat cyklistické batohyUkázat cyklistické brašny

Líbil se článek?

Tomáš Lichnovský

Kouzelník se slovy ve službách Sportisima, sportovní nadšenec, cyklista a hokejista, hobby kutil