Jak na údržbu inline bruslí

Redakce Sportisimo

9.4.2023 • 5 min čtení

Aby vám inline brusle dlouho sloužily, je potřeba se o ně náležitě starat. Naštěstí je údržba kolečkových bruslí velmi jednoduchá, a tak většinou ani nemusíte do servisu. Díky pravidelné údržbě bude jízda na bruslích plynulejší, bezpečnější, a navíc vám vybavení déle vydrží.

Údržba inline bruslí zahrnuje několik základních úkonů:

  • vysušení bruslí po každé jízdě,
  • údržbu koleček,
  • servis ložisek,
  • výměnu brzdy.

Ukázat kolečka, ložiska a příslušenství

Vysušení bruslí po každé jízdě

Při jízdě na kolečkových bruslích se navlhnutí vnitřní boty nevyhnete. Po každé jízdě proto nechte brusle důkladně vyschnout. Předcházíte tím tvorbě plísní a zápachu. Vnitřek bruslí můžete čas od času vystříkat dezinfekčním sprejem. Brání množení bakterií, kvasinek a plísní.

Máte-li možnost vyndat vnitřní vložku, bude schnutí ještě rychlejší. Používejte také kvalitní sportovní ponožky, které dobře odvádí pot.

Vnější skořepinu stačí otřít vlhkým hadříkem, stejně jako rám a kolečka bruslí. Nesnažte se odstranit nečistoty z vnitřku koleček. Hadříkem byste je totiž mohli vetřít ještě hlouběji do ložisek. Lepší je vzít si na pomoc vysavač a nečistoty odsát.

Údržba koleček

Inline brusle mají obvykle čtyři kolečka. Každé se sjíždí jiným tempem – záleží na vašem jezdeckém postoji, stylu jízdy i dominantní noze. Zcela přirozeně se pak kolečka sjíždí z vnitřní hrany, na níž přenášíte váhu. Abyste zabránili sjíždění koleček, je nutné jim pravidelně obměňovat pozice. Tím prodloužíte životnost koleček a oddálíte jejich výměnu.

Obměna pozic koleček

Kolečka obměňujte každých pár jízd. Ideálně ještě před tím, než je zrakem patrné, že se některá kolečka výrazně opotřebovávají. Jakmile je kolečko viditelně sjeté, hrozí, že při zatížení v jiné pozici praskne. Proto obměnu koleček provádějte pravidelně nebo alespoň při prvních známkách opotřebení.

V rámci jedné brusle se kolečka mění následovně. 1. kolečko si vymění pozici s 3. kolečkem, 2. kolečko se prohodí se 4. kolečkem. Při výměně se kolečka také otočí – vnitřní strana bude směřovat ven a naopak.

Nejlepší je měnit kolečka mezi oběma bruslemi. Kolečka na straně vaší dominantní nohy se totiž sjíždí více. Postupujte podle výše uvedeného principu, ale pozice prohazujte mezi bruslemi. Například 1. kolečko pravé brusle vyměňte za 3. kolečko levé brusle. Pomůže vám toto jednoduché schéma.

  • K povolení a utažení koleček budete potřebovat inbusový klíč. Obvykle ho najdete v krabici přímo s bruslemi. Pokud ne, dbejte na jeho správnou velikost, ať se šrouby nepoškodí.
  • Většinou vám stačí jeden inbusový klíč. U některých bruslí si však musíte šroub přidržet druhým klíčem, aby se neprotáčel.
  • Povolte šrouby, vyndejte kolečka a prohoďte jim pozice. Poté je přišroubujte zpět.
  • Dávejte pozor na dostatečné dotažení, ale zase to nepřehánějte, ať nestrhnete závit.
  • Po přišroubování koleček zkontrolujte, zda se správně točí.

Výměna koleček

Pravidelná obměna koleček prodlouží jejich životnost, ale přesto přijde den, kdy budete muset kolečka zcela vyměnit. Sjetí koleček můžete posoudit podle středové čáry, kterou najdete na každém kolečku. Výrazně sjetá kolečka zhoršují ovladatelnost – brusle hůře drží v zatáčkách.

Jestliže nebudete měnit všechna kolečka, měli byste dokoupit sadu se stejným průměrem a tvrdostí. Průměr se udává v milimetrech. Tvrdost se označuje číslem a písmenem A. Nejměkčí kolečka se vyrábí s tvrdostí 70A, velmi tvrdá kolečka jsou 100A. Pro rekreační inline bruslení se nejčastěji používají kolečka s tvrdostí 80A až 85A.

Servis ložisek

Kdy je čas na servis ložisek? Jakmile cítíte, že se kolečka neotáčejí tak hladce jako dříve. Zpozorněte také v případě, když brusle vydávají hlasité zvuky. Jednou za čas, třeba při každé obměně koleček, můžete porovnat, jak hladce a tiše se jednotlivá kolečka točí.

Většinou stačí ložiska vyčistit a promazat. Pokud máte v bruslích takzvaná zapouzdřená ložiska, bude rovnou nutná jejich výměna.

Ložiskům nesvědčí vlhko a prach. Proto se na inline brusle nevydávejte čerstvě po dešti, ani nejezděte v terénu.

Čištění a mazání ložisek

Nejprve odmontujte kolečko z rámu pomocí inbusového klíče. Uvolněte ložisko z kolečka speciálním klíčem. Ten se zasune do otvoru a ložisko se pomalu vytlačí. Pokud nemáte po ruce speciální klíč, můžete použít i tužku o správném průměru, ale postupujte velmi opatrně.

Sundejte gumovou krytku ložiska, vytlačíte ji pomocí špendlíku. U ložisek s kovovou krytkou je nejprve nutné uvolnit C-kroužek, který slouží jako pojistka proti uvolnění krytky. Když pojedete podél okraje ložiska špendlíkem, narazíte na mezeru. Zatlačte na jednom konci mezery a C-kroužek vyskočí.

Ložisko vyčistěte, existuje hned několik způsobů:

  • speciálním čisticím roztokem v pračce ložisek,
  • v uzavíratelné nádobě, kam nalijete technický benzin a protřepete, aby se ložiska propláchla,
  • čisticím sprejem WD40 a starým kartáčkem na zuby,
  • ultrazvukovou čističkou.

Po vyčištění ložiska důkladně vysušte a promažte. Vazelína a další tuhá maziva vydrží v ložisku déle, s lehčími oleji se ložisko zase rychleji točí. Vyzkoušejte, co vám bude lépe vyhovovat. Pro nejlepší výsledky používejte speciální oleje a lubrikanty pro ložiska inline bruslí. V každém případě to nepřehánějte s množstvím, stačí 1 až 2 kapky. Jinak bude mazivo z ložiska vytékat a budou na něm ulpívat nečistoty.

Výměna ložisek

Jestliže se ani po vyčištění ložiska správně netočí, nebo máte na bruslích zapouzdřená ložiska, je na čase je vyměnit. Nejběžnější typ ložisek se značí ABEC a lichým číslem od 1 do 9. Čím vyšší číslo, tím přesněji je ložisko vyrobené, tudíž by mělo nabídnout lepší vlastnosti a delší životnost.

Inline ložiska se obvykle prodávají v sadě po 8 kusech. Pro obě brusle budete potřebovat celkem 16 kusů, tedy 2 balení.

Výměna brzdy

K brzdění na inline bruslích slouží gumový špalík. Při brzdění drhne o asfalt, a tak jeho plocha postupně ubývá. Na některých brzdách výrobci vyznačují linii – jakmile se k ní přiblížíte, nastal čas na výměnu brzdového špalíku. Jinak to poznáte tak, že se zhoršuje brzdný účinek, případně musíte nepřirozeně zvedat špičku brusle.

Nový brzdový špalík vybírejte podle modelu bruslí. Samotná výměna je pak otázkou pár minut. Brzda bývá uchycena pomocí jednoho šroubu, který povolíte inbusovým klíčem. Starou brzdu vyměňte za novou a šroub opět dotáhněte.

Ukázat kolečka, ložiska a příslušenství

Líbil se článek?

Redakce Sportisimo

Články vycházející ze spolupráce zkušených autorů, produktových specialistů, nákupčích a dalších odborníků