RECENZE: Multisportovní hodinky SUUNTO

Finská firma Suunto patří mezi výrobce sportovních hodinek a sporttesterů ke špičce a navíc s dlouhou tradicí. Před časem pustila do světa další model z kolekce SPARTAN. Předchozí modely jsou SPARTAN ULTRA a SPARTAN SPORT.

15 090 Kč(33%) 9 990 Kč

SuuntoSPARTAN SPORT HR





Nejnovější SPARTAN TRAINER WRIST HR. Tuhle novinku jsme prostě museli otestovat. Pojďme se mu podívat na zoubek.

7 120 Kč(12%) 6 199 Kč

SuuntoSPARTAN TRAINER WRIST HR

První dojem: Menší, elegantní rozměr nahrává ženám


Začněme pěkně od začátku. Krabička, ve které vám tento model přijde, působí čistě a elegantně. Po otevření zjistíte, že k hodinkám je přiložen pouze návod a kabel na nabíjení. Hrudní pás není součástí – díky optickému snímání není třeba.

Oproti jiným sporttesterům není SPARTAN TRAINER WRIST HR nijak robustní, kulatý displej v decentní velikosti působí moderním dojmem. Na rozdíl od větších předchozích modelů je tak snížena nejen velikost, ale i váha, což ocení především ženy. Sklíčko je odolné a ani po pár nárazech, které v průběhu testování následovaly, není vidět jediná rýha. Silikonový řemínek je na ruce příjemný a pomocí dvou menších pásků drží pevně. Je možné si dokoupit i náhradní řemínky v různých barvách.




Jedná se o tlačítkový model, takže příznivci tlačítek budou rádi, že na jedné straně najdeme tři tlačítka a na druhé dvě, což otevírá více možností při sportu.


Zespodu můžeme vidět optické diody, které snímají frekvenci tepu. Laser tak snímá frekvenci průtoku krve, z nějž potom vypočítá přesnou hodnotu.


Pro zapnutí hodinek stačí připojit přiložený kabel ve formě kolíčku. Tato forma se mi osvědčila více než klasické USB. S kolíčkovým klipsem hodinky jen tak nevypadnou z nabíjení.

Automatické nastavení času je samozřejmostí díky GPS. Nestane se vám, že by se zpožďovaly ani šly napřed. V nastavení si vyberete z několika vzhledů ciferníků. V některých cifernících tak můžete vidět i čas východu a západu slunce či v jaké fázi se zrovna nachází měsíc. V digitálním zobrazení trochu vadí, že nefunguje digitální zobrazení vteřin. Ty by kdejaký sporťák ocenil zřejmě více než vteřinovou ručičku. Pro lepší detekci a přesnější měření doporučuji nastavit si pohlaví, datum narození a váhu. Přístroj potom lépe zpracovává hodnoty a dokáže z nich dělat relevantní statistiky.


Aktivity a funkce: Své si najde roztleskávačka i vášnivý turista


Nyní se můžeme pustit do samotného rozhraní a dalších funkcí. Pokud jste zvyklí na jiného výrobce, bude pro vás přechod nezvykem a zpočátku budete tápat, překlikávat a hledat. Je to ale o zvyku a po čase už se v displeji orientujete jako ryba ve vodě.


Přístroj nabízí zhruba 80 aktivit. Většinu z nich však zřejmě nepoužijete. Pokud jste roztleskávačka, ano, můžete zaplesat. Je tam aktivita i pro vás. Mezi některými aktivitami není zásadní rozdíl a zobrazují se podobně. Ostatně co byste čekali za rozdíl v zobrazení mezi Softballem a Baseballem. Je to spíše pomůcka pro vás a lepší orientace v tom, co za sport jste dělali.

Nejvíce využívaná aktivita bude u většiny pravděpodobně Běh či Přespolní běh. Ty se liší například ve velikosti zobrazených údajů. Zatímco u Běhu vidíte velkou číslici v podobě uběhnutých kilometrů, u přespolního běhu vidíte vedle tohoto údaje i nastoupané kilometry.


Nejvíce se všeobecně v aktivitách setkáte se zobrazením rychlosti, vzdálenosti, tepové frekvence a nastoupenými kilometry. Zatímco turistu bude zajímat nejvíce vzdálenost a nastoupené i sestoupané kilometry, ženy ve fitku bude zase zajímat, kolik spálí kalorií a není u nich potřeba měřit přes GPS, které by plýtvalo baterií. Toto vše se zohledňuje při zobrazení na displeji a je tak na vás, která volba aktivity pro vás bude příjemnější.


Další funkcí, kterou hodinky oplývají, je krokoměr. Hodinky automaticky zaznamenávají vaše kroky a vedou statistiky, kolik jste který den nachodili a zda jste splnili denní normu. Jelikož tato funkce pracuje na bázi pohybu, může se stát, že za celý den sezení u PC „nasedíte“ více než nachodíte. Pro někoho se může jednat o užitečnou informaci o jeho obecné aktivitě za celý den. 

GPS: Přesné měření, které dokáže v nouzi dovést zpět domů


Vrátíme-li se k jednotlivým funkcím a zaměříme se na GPS, dalo by se konstatovat, že přesnost je vskutku vysoká. Pokud neběžíte hustým lesem, ale čistě pod širým nebem, nemá GPS problém a vzdálenost odpovídá. Na trati 10 km jsem zaznamenal rozdíl cca 20 m a v členitějším závodě o délce 16 km se GPS lišila pouze o 30 m. Záleží, kudy přesně trasu běžíte, zda se držíte okraje či se průběžně díváte na hodinky. I to může zkreslit výslednou hodnotu. Pokud GPS ztratí signál např. v úzkých uličkách nebo mezi stromy, dokáže pracovat sám na bázi GPS kalibrovaného akcelerometru a trasu dopočítá. Stejně tak je to s prvotním zachycením signálu, teoreticky můžete ihned vyběhnout, aniž byste čekali na zachycení signálu, GPS je schopno automaticky dopočítat vzdálenost. Zachycení signálu bývá rychlé, sotva vyjdete z domu a už můžete vyběhnout.



Samotná funkce Navigace představuje možnosti uložit si svoji polohu pod vlastní ikonkou jako například Auto, Domov nebo speciálně pro myslivce pozice Otírání. Poté je jedno, kudy vyrazíte – když se ztratíte, necháte se navigovat funkcí „Back home“ na toto místo. Dvakrát se mi stalo, že jsem vyběhl naslepo a navigace mě dostala v klidu zpět. Zobrazí se vám i trajektorie uběhnuté trasy, což může v orientaci pomoci.


Nadmořská výška je zobrazena na hodinkách pouze u některých aktivit, i ve vyšší nadmořské výšce kolem 1500 m se údaj nijak výrazně nelišil od reality a přístroj s těmito daty dokázal pracovat.





Optické snímání TF: Z tepové frekvence přístroj určí délku regenerace


Hodně diskusí mezi nadšenci do sportovních hodinek budí optické snímání tepové frekvence. Samozřejmě velkou výhodou je, že s sebou nemusíte nosit hrudní pás, který překáží především ženám. Srovnání s hrudním pásem, který bezpochyby bude vždy o něco přesnější, nemáme. S jiným sporttesterem s optickým snímáním se víceméně hodnoty shodovaly, pro přesnost měření se doporučuje hodinky správně utáhnout, aby držely a hodnoty byly konstantní. Měly by být o něco výše, než běžně hodinky nosíte, aby byly schopny zaměřit průtok krve a nenacházely se nad kloubní částí v zápěstí, v této oblasti mi občas vypadávalo spojení. Prudký nárůst tepové frekvence však nestihne zachytit tak rychle, u intervalového tréninku údaj může být mírně zkreslený.

Odtrénováno bychom měli, tak pojďme regenerovat. I to hodinky zobrazují, i když se samozřejmě jedná o čistě individuální věc. Vychází se z náročnosti tréninků, tedy míry vysokého tepu. Přístroj ukazuje v hodinách, kolik je potřeba regenerace do úplného zotavení. Pokud trénujete téměř denně, čas se postupně přidává a skončí na 120 h, více regenerace už hodinky nepovolí. Výkonnostní sportovci by tyto údaje spíše měli brát jako zajímavost.

Spánek: Kolik hodin hlubokého spánku si dopřáváte?


Čas jít na kutě? Ani v noci přístroj neleniví a monitoruje váš spánek. Tato funkce se vám zobrazí po updatu hodinek, proto ihned po zakoupení doporučuji hodinky updatovat na aktuální verzi. Funkce Spánek pracuje na principu pohybu, hodinky zaznamenávají, jak často se v posteli obracíte a z toho vyhodnotí, jestli váš spánek byl dostatečný či ne. Při osobní zkušenosti jsem zjistil, že můj spánek je celkem bídný a hlubokého spánku dosáhnu pouze hodinu denně, což je samozřejmě způsobeno neustálým převalováním.

Movescount: Přehledné rozhraní pro další rozvoj vašeho tréninku


A jak dostat všechna data z přístroje do počítače? Jednoduše si vytvoříte svůj účet na stránkách http://www.movescount.com/cs/ a připojíte přístroj. Ten se automaticky updatuje na nejnovější verzi, což někdy může trvat déle, avšak samotný převod dat z hodinek není nijak pomalý. Webové rozhraní v Movescount je uživatelsky povedené a přehledné. Opět může ale chvíli trvat, než se ve všem zorientujete a zjistíte, co vlastně aplikace umí. V rozvrhu najdete vaše minulé aktivity, kde již podle obrázků můžete poznat, co jste daný den dělali a kolik takových aktivit bylo.

Danou aktivitu si po rozkliknutí můžete graficky projít a zjistit, která fáze pro vás byla náročná, kde bylo jaké převýšení nebo třeba jakou máte kadenci kroku a na jaké stupnici od 1 do 5 se řadí podle náročnosti vaše aktivita. Zelené barvy určují vaší klidovou zónu, naopak červeně zbarvená trasa vytyčuje vaše maximum. K jednotlivým tréninkům lze samozřejmě přidávat i komentáře, což může být nápomocné do dalších tréninků.


Chcete-li se inspirovat novými trasami ve vašem okolí, aplikace nabízí pod tzv. tepelnými mapami místa, kde se nejvíce aktivity vykonávají. O některých místech jsem ani sám nevěděl, že jsou tolik frekventované a se zalíbením jsem si je prohlížel.





Dále můžete zobrazit aktivity jiných uživatelů, kde se zobrazí jejich trasa. Tu si jednoduše můžete importovat do hodinek a směle vyrazit a řídit se navigací. Movescount tak cílí na sdílení a vytváření komunit uživatelů. Může vám nabídnout parťáka, který má podobné výkonnostní cíle a vy se jeho tréninkem můžete inspirovat.


Samozřejmostí je i nastavení vlastní trasy, kterou se v tréninku necháte vést.

Pokud používáte jiné aplikace, Movescount vám nabízí jejich propojení, výčet je vcelku velký, z těch nejznámějších je to Strava či SportsTracker.

Baterie: Rychlé nabíjení a solidní výdrž


Jak je to s výdrží baterie? Troufám si říci, že dokonce lépe, než uvádí sám výrobce. Na nejvyšší přesnost GPS s měřením tepové frekvence mi vydrží lehce přes 10 h, v jiném režimu bez tepovky je to samozřejmě více. Při občasném sportování a používání hodinek párkrát do týdne vydrží hodinky nabité až týden. Záleží, jestli se v nich hodně listuje a displej je často rozsvícený. Doporučuji však vždy mít GPS na nejvyšší přesnost a radši častěji dobíjet. Pokud jsou hodinky vybité, k jednomu tréninku je stačí nechat nabíjet 10 minut a vydrží, do úplného nabití je to zhruba hodina, což je slušné.

Propojení s mobilním zařízením či hrudním pásem: Přečtěte si SMS na hodinkách


Funkce propojení mobilu s hodinkami se hodí nejen ke sportovním aktivitám, ale i na volnočasové využití. Stačí ponechat zapnuté přijímání notifikací a dostanete přehled o tom, kdo vám píše či volá. Víceřádkový displej se v této chvíli uplatní nejvíce pro čtení SMS.


Pokud si chcete pořídit pro lepší určení tepové frekvence i hrudní pás, opět je možné ho bez problémů bezdrátově propojit a vyrazit na svůj trénink.

Nejnovější SPARTAN TRAINER WRIST HR. Tuhle novinku jsme prostě museli otestovat. Pojďme se mu podívat na zoubek.

Závěr: Ideální hodinky pro amatérské nadšence do všech sportů

 

K nejnovějšímu modelu Suunto SPARTAN TRAINER WRIST HR je nutno přistupovat jako k základnímu modelu, který se spíše honosí uhlazeným designem, než že by cílil na náročné požadavky profesionálů. I přesto nabízí nespočet možností a každý hračička si v nich najde své. V mnoha ohledech je manipulace s hodinkami pouze o zvyku a není třeba nad nimi zpočátku lámat hůl. Základní funkce většinou splňuje a díky modernímu víceřádkovému barevnému displeji má své místo na trhu. Suunto stále vylepšuje firmware, tudíž nejnovější update vám vždy zajistí, že předešlé chyby nebo uživatelské návrhy se v přístroji objeví. 




Cena oproti předešlým hodinkám SPARTAN je dostupnější. Hodinky jsem využíval i mimo sport k běžnému nošení a díky menšímu provedení mi na ruce nijak nepřekážely. I to může být pro mnohé důvodem ke koupi. Věřím, že především sportovci „hobíci“ si v těchto hodinkách najdou určité zalíbení, jelikož skloubením atraktivního designu, příznivější ceny a nabízených funkcí patří tento model k těm, které lze jen doporučit.