Jak na základní servis a údržbu kola

Redakce Sportisimo

15.4.2022 • 7 min čtení

Jízda na kole není jen o šlapání do pedálů. K nezbytným činnostem se řadí také péče o kolo. Adekvátní údržbou zajistíte správnou funkčnost a dlouhou životnost jízdního kola. Jaké úkony byste neměli vynechat?

Údržba kola rozhodně nepatří k těm nejoblíbenějším aktivitám. Zkušení cyklisté však moc dobře vědí, že je zkrátka potřeba. Pokud péči o kolo zanedbáváte, riskujete, že vás kolo nechá ve štychu někde na cestách a především zkracujete celkovou životnost bicyklu.

V následujícím článku se mimo jiné dočtete:

  • jaké činnosti spadají do základní údržby kola,
  • co k péči o kolo potřebujete,
  • jakým způsobem zkontrolovat brzdy,
  • kdy namazat řetěz,
  • jak vyměnit duši,
  • jakou část údržby zvládnete sami a co již přenechat odborníkům v servisu.

Ukázat vybavení na servis a údržbu kola

Servis kola se neobejde bez základního příslušenství, o kterém si můžete přečíst článek tady. Věnujeme se ale také samotnému výběru kol, a to z pohledu typů a parametrů. Nezapomínáme ale ani na dětská kola nebo odrážedla a mnoho dalšího.

Mytí kola

První krok zvládne opravdu každý. Jedná se o mytí kola. Považujete špinavé kolo jen za estetickou záležitost? Rychle vás vyvedeme z omylu. Usazená špína má na komponenty kola velmi negativní vliv. Bahno a další nečistoty poškozují lak a mohou vést ke korozi, ničí se součástky a například přehazovačka nebude správně řadit a podobně. Pochopitelně platí, že čím déle nečistoty na kolo působí, tím hůře.

K odstranění nečistot vám poslouží kyblík s teplou vodu, trochou saponátu a smetáček, měkký kartáč nebo houba. Se smetáčkem se sice nedostanete úplně všude, ale k základní údržbě bohatě postačí. Perfekcionisté mohou na méně dostupná místa využít zubní kartáček. Vodou se saponátem vyčistěte rám a kola. Na závěr nezapomeňte tyto části omýt čistou vodou a kolo usušit hadříkem.

Použití vysokotlakých čističů (vapek) se raději vyhněte. Voda by se dostala i do míst, kde by mohla spíše uškodit.

Mazání řetězu

Řetěz vyžaduje trochu odlišnou péči. V ideálním případě jej omyjte speciální pračkou na řetěz. Jde o malý nástroj, který naplníte čisticím prostředkem a připevníte k řetězu. Poté otáčíte pedály. Jednotlivé části řetězu tak postupně prochází kartáčky umístěnými v pračce.

Po čištění je nutné řetěz opět namazat. Nejčastěji se využívají maziva ve spreji, případně v kapátku. Ta na čistý a suchý řetěz jednoduše nanesete, necháte působit a následně setřete přebytečné mazivo hadříkem.

Frekvence mazání řetězu se odvíjí nejen od množství jízd, ale také od terénu či počasí. U běžných cykloturistů stačí řetěz namazat zhruba jednou za měsíc, pravidelní jezdci se dostanou na mnohem kratší interval. Obecně platí, že je lepší mazat řetěz méně, ale častěji. Řetěz si zaslouží vaši pozornost i po dešti nebo projetí kaluží. Když necháte kolo po vyjížďce mokré, jako první začne korodovat právě řetěz.

Výměna řetězu

Kromě případné koroze hlídejte rovněž spojení článků řetězu. Po ujetí zhruba 500 až 800 km pomocí speciální měrky zkontrolujte, zda řetěz není příliš vytažený. Pokud ano, tak jej vyměňte. Životnost řetězu se obvykle pohybuje mezi 1000 až 1500 km. Používáním vytaženého řetězu můžete poškodit další části kola, například pastorky na kazetě nebo převodníky.

Kontrola brzd

Asi není třeba dlouze vysvětlovat, proč je pravidelná kontrola brzd naprosto nezbytná. S nesprávně fungujícími brzdami si koledujete o pořádný malér. U ráfkových brzd se nejprve zaměřte na brzdové špalky. Tato část se opotřebovává třením o kovový ráfek. Ujistěte se, že špalky stále disponují rovným vzorem. Při stlačení brzdových pák by se měly přitlačit k ráfku ve stejný okamžik.

U ráfkových a mechanických kotoučových brzd jednou za rok vyměňte lanka a bovdeny. Bovden slouží jako kabelové vedení pro lanko.

Servis brzd se řadí ke složitějším úkonům. Každá chyba či neznalost se vám může velmi nepříjemně vrátit. Proto není od věci, když tuto část necháte na odborném servisu. Zejména do údržby hydraulických brzd se nepouštějte, pokud si nejste stoprocentně jisti, jak postupovat a nemáte vhodné vybavení. Jestliže páka brzd neklade odpor, bude zapotřebí brzdy odvzdušnit.

Výměna brzdových destiček

Opotřebení podléhají také brzdové destičky v kotoučových brzdách. Jejich výměnu zvládnou schopnější kutilové sami. Stačí demontovat kolo z vidlice a vyjmout destičky ze třmenu. Zjistíte-li, že jsou destičky v ucházejícím stavu, můžete je pouze z obou stran očistit smirkovým papírem. Nevyhovující kusy, které drhnou či pískají, nahraďte novými. Očistěte i prostor okolo pístků.

Před nasazením destiček pístky roztáhněte, vložte destičku do třmene a zajistěte ji. Opakovaným stisknutím brzdové páky nastavíte správnou vzdálenost mezi destičkou a třmenem. U mechanických brzd ještě na přilehlých šroubech či pohybem lanka upravíte krok páky.

Kola a pláště

Věnovat byste se měli taktéž kolům a plášťům. Nejprve proveďte rychlou kontrolu pohledem. Jsou ve výpletu kola všechny dráty? Nezačíná se některý z nich uvolňovat? Poté bicykl z jedné strany nadzvedněte a nechte kolo volně se otáčet. Mělo by se točit hladce a bez kývání. Stejný postup opakujte i u druhého kola.

U plášťů se soustřeďte především na vzorek. Sjeté pláště byste měli okamžitě vyměnit. Nezapomeňte se podívat, v jakém stavu jsou boční strany pláště, tedy místa, která se při jízdě vůbec nedotýkají země. I zde se občas vyskytují malé praskliny.

Nahuštění

Pro pohodlnou a bezpečnou jízdu je klíčové rovněž správné nahuštění plášťů, potažmo duší v pláštích. Jednotná hodnota tlaku v pláštích není daná, záleží hlavně na typu kola a jeho zatížení (čím větší zatížení, tím větší by měl být tlak v pláštích). Doporučené rozmezí najdete vyznačené na boku pláště. Je-li na plášti uvedena jen jedna hodnota, jedná se o výrobcem stanovený maximální tlak. Ten v žádném případě nepřekračujte.

Pro jízdu po asfaltu a zpevněných cestách je vhodnější plášť nahustit více pro lepší odvalování. Naopak v terénu oceníte lehce podhuštěné pláště, které vám zajistí lepší záběr. Přehled o míře nafouknutí vám poskytnou pumpičky s tlakoměrem. 

Výměna duše

Výměnu duše by měl zvládnout každý cyklista. Samozřejmě vám s ní rádi pomohou i v servisu, ale nikdy nevíte, jak daleko od civilizace se vám „podaří“ píchnout. Proto s sebou vždy vozte pumpičku, montpáky, náhradní duši a lepící sadu, se kterou vyřešíte menší defekty. Jak při výměně duše postupovat?

  1. Vyjměte kolo z vidlice.
  2. Montpáku zasuňte mezi plášť a ráfek. Obkružte celý obvod ráfku. Plášť se vám tímto způsobem uvolní a vy budete schopni vyjmout duši.
  3. V závislosti na rozsahu defektu a dostupném příslušenství duši zalepte, nebo vyměňte za novou.
  4. Před vložením duše plášť důkladně zkontrolujte – z vnitřní i vnější strany. Mohl by se zde nacházet například střep, kamínek, eventuálně jiný původce problémů. Pro jistotu prohlédněte i ráfek, občas duši poškodí drát výpletu z vnitřní strany.
  5. Pokud je vše v pořádku, duši lehce přifoukněte, aby držela tvar a vložte ji do pláště. S nasazováním na ráfek začněte u ventilku. K usazení pláště po celém obvodu ráfku znovu využijte montpáky.
  6. Nafoukněte duši zhruba na polovinu a ověřte, zda je plášť správně usazený po celém obvodu. Jestli musíte plášť upravovat, duši nepatrně upusťte.
  7. Duši nafoukněte na předepsanou hodnotu. Nasaďte kolo zpět do vidlice a utáhněte jej. Uveďte do původní pozice vodítko brzdy. Nyní můžete opět vyrazit. 

Řazení

Další oblast, kterou doporučujeme svěřit spíše vyškoleným pracovníkům v servisu. Řadicí systém by měl fungovat tiše a přesně. Případné problémy se projevují typicky hlukem, pomalým či obtížným řazením nebo přeskakováním řetězu.

Kontrola řazení začíná u přehazovačky. Bez seřízení přehazovačky nelze správně seřídit přesmykač. Přesnější nastavení vyžadují i řadící lanka. Ta se totiž používáním vytáhnou. Se seřízením lanek vám pomohou šrouby na řadících páčkách.

Větší zásahy se neobejdou bez povolení upevňovacího šroubu a přitažení lanka. Někdy je nutné také upravení polohy přehazovačky či přesmykače. Řazení prospěje, když lanka a bovdeny jednou do roka vyměníte.

Kdy zavítat do servisu?

Během čtení už jste jistě posoudili, s jakými činnostmi si hravě poradíte sami a kdy se budete muset spolehnout na pomoc odborníků. Kromě mytí kola byste měli zvládnout minimálně:

  • výměnu a nahuštění pláště,
  • výměnu duše,
  • mazání řetězu,
  • základní kontrolu brzd.

V případě brzd jde skutečně jen o to, abyste včas poznali, že s nimi není něco v pořádku. Nápravu už můžete svěřit do rukou někomu zkušenějšímu. Totéž platí i pro závady ve výpletu kol, seřízení přehazovačky a další složitější opravy.

Považujete se za zručného mechanika a věříte, že všechny zmiňované úkony zvládnete sami? Výborně, řadu činností skutečně provedete i v domácích podmínkách. Nezapomínejte však na to, že zaměstnanci v servisu se údržbou kol zabývají každý den. Mají tedy mnohem více zkušeností a většinou také kvalitnější vybavení. S objevením závady a následnou opravou by si měli poradit rychleji a lépe.

První prohlídka v odborném servisu se zpravidla doporučuje po ujetí 500 km. Druhá následuje v okamžiku, kdy má kolo najeto dvojnásobek. Poté byste kontroly měli zajistit vždy po další tisícovce kilometrů. Obecně návštěvu servisu doporučujeme před každou sezonou a poté podle najetých kilometrů nebo závad. 

Předsezónní servis řešte s předstihem

Předsezónní servis by měl představovat naprostý základ. Kolo totiž po několikaměsíční pauze potřebuje důkladnou kontrolu. Předsezónní údržbu ale nenechávejte na poslední chvíli. Po prvním jarním oteplení cykloservisy obvykle praskají ve švech a čekací doba se může nepříjemně protáhnout. Kolo nechte na jaro připravit raději s předstihem v průběhu ledna či února.

Pokud nemáte v plánu jet do servisu i na posezónní kontrolu, tak kolo alespoň pořádně očistěte a uskladněte jej na suchém a teplém místě. Ideálně na zimu ještě namažte pohyblivé části kola a zařaďte nižší převodové stupně. Snížíte tím napětí lanek.

Ukázat vybavení na servis a údržbu kola

Líbil se článek?

Redakce Sportisimo

Články vycházející ze spolupráce zkušených autorů, produktových specialistů, nákupčích a dalších odborníků