Kdy NEBĚHAT

(a zaběhnout radši k fyzioterapeutovi): 2. díl

Vědět, kdy neběhat (a proč) je minimálně stejně důležité jako vědět, kdy běhat. Ušetříte si tím mnoho zbytečných zdravotních problémů a zkrátíte i dobu, než se vaše tělo opět dá do kupy a můžete opět trénovat.

Zdravím vás, tady Eva. Dnešní téma je trochu složitější, dovolte mi tedy hned ze začátku malou odbočku.

 

Ve své fyzioterapeutické praxi si zakládám na tom, že dávám lidem naději. Taky mám v logu dovětek „Vracím radost do života“. Věřím, že s téměř vším se dá něco dělat. Jen je potřeba přijít na to, co je špatně, tedy určit správnou diagnózu. Když ji máte, „oprava“ samotná už nebývá tak těžká.

 

Mí klienti mívají největší problém s tím, že nevědí, kam se svou bolestí zajít. Představte si na moment, že máte sami nějaký bolestivý problém. Dejme tomu, že vás bolí v třísle při chůzi. Jdete k obvodnímu lékaři a ten vám předepíše léky proti bolesti, případně vám dá injekci, a určitě doporučí klid. Nic proti tomu. Ale vás to bolí pořád stejně. Vydáte se tedy k ortopedovi, protože ten je expertem přes pohybový aparát. Ortoped vás pošle na rentgen kyčlí, který zaručeně odhalí artrózu alespoň 1. stupně. Doporučení ortopeda – opět klid (a pojistíme to berlemi). Bolavému tříslu určitě odlehčíte, ale kvůli berlím si přetížíte celý vršek těla. Berle samy nic nevyřeší.

A přitom by stačila jedna dvě návštěvy u fyzioterapeuta, který ví, kam sáhnout a jak začít rozplétat klubko konkrétního zdravotního problému ze správného konce.

 

Ale zpět k tématu: kdy tedy neběhat? Určitě se nikdy nesnažte rozběhat bolest. Na chvilku možná zmizí, ale problém jen přesunete do jiné části těla a často ho i prohloubíte. Když vás něco bolí, je lepší se dobře protáhnout nebo bolestivé místo prohmatat či navštívit fyzioterapeuta.

Jasnou stopkou je při běhání samozřejmě horečka či jiný zánět v těle, například zánět v zubu. Nedoporučuji běhat ani s břišními potížemi jakéhokoli druhu.

 

Osobně nedoporučuji běh lidem, kteří mají hodně ztuhlé  a ve všech směrech nepružné tělo. Zdravý běh by měl být pružný. V tuhém těle na sebe budou tkáně narážet. Chodidla, kolena, kyčle, kříž – nic dobře neodpruží krok a vás bude všechno bolet. Velmi pravděpodobně i hlava. Proto věnujte čas protahování a péči o tělo, než vyběhnete.

Z mého pohledu je při běhání nežádoucí také velký stres. Malý stres a starosti vyběháte, ostatně přesně proto začalo běhat mnoho lidí. Ale velký stres způsobuje v těle velké napětí. Alternativa? Jděte se raději projít nebo si napusťte vanu. Běžecké boty nazujte, až trochu „vypustíte páru“.

 

A když nemáte čas, využijte tuhle jednoduchou první pomoc, kterou vám doporučuji využít v jakékoli těžší chvíli: hluboký nádech a výdech – a sklenička vody.

 

Funguje to. Zkuste to a uvidíte sami.

 

Svobodný běh vám přeje Eva

 

www.abysrdcebylo.cz/