Jak vybrat cyklistické tretry

Redakce Sportisimo

14.4.2023 • 10 min čtení

V tretrách se nemusí prohánět jen Usain Bolt nebo Karsten Warholm a další atleti po oválu. Tretry mají své místo i v cyklistice a věřte, že pokud si dáte záležet na jejich výběru, budete s nimi na kole frčet ve srovnání s klasickými pedály a botami jako zmiňovaný Bolt na dráze v nejlepších letech.

Kouzlo je v tom, že na podrážce treter najdete zámky, takzvané kufry, které musí být kompatibilní s pedály. Nasednete na kolo, zacvaknete kufry do pedálů a můžete šlapat. Velká výhoda je v tom, že chodidlo napevno drží v ideální pozici vzhledem k pedálu a navíc využíváte energii šlapání i při pohybu nohy směrem vzhůru. Přenos energie je tak daleko efektivnější.

Cyklistické tretry ale nemusí být úplně zanedbatelná investice, proto je dopředu vhodné vědět, jak si takové boty na kolo vybrat. V následujícím článku probereme jednotlivé typy, jak se od sebe liší, proč dávat pozor na tuhost treter, nebo například jaké existují systémy zapínání. S těmito radami budete schopní postupně zjistit, jaký model bude pro vás ideální. 

Ukázat cyklistické tretry

Nevěnujeme se ale pouze cyklotretrám. Připravili jsme pro vás další články, ve kterých vám vysvětlíme, jak postupovat při výběru kola z pohledu typů i parametrů. Dále se věnujeme i dětským kolům, odrážedlům, cyklistickým helmám, oblečení na kolo nebo příslušenství a nářadí. Neopomněli jsme ani pár rad, jak na základní servis

Shrnutí

  • Typ - cyklotretry se liší podle toho, jestli vyrazíme na silničním, horském nebo trekovém kole, maximální efektivitu nabídnou silniční tretry, do těžšího terénu se hodí tretry pro horskou cyklistiku, které mají jinou konstrukci a čeká se, že v nich budete překonávat některé úseky v náročném terénu pěšky, pro kombinaci lehkého terénu a delší chůze pěšky jsou ideální turistické tretry nebo cykloboty s plnou podrážkou bez zámků.
  • Tuhost podrážky - má velký vliv na efektivitu šlapání, kdy tužší podrážka lépe přenáší energii do pedálů, zatímco měkká bota je přizpůsobivější při chůzi. 
  • Velikost - cyklotretra by měla sedět těsně na nohu, délka stélky by měla být maximálně o půl až jeden centimetr větší ve srovnání s naměřenou délkou nohy. Bota se nesmí vyzouvat a noha nesmí plavat. 
  • Pohlaví - pánské tretry bývají větší s vykrojenějším tvarem, typický znak ženských treter je pak zúžená oblast v okolí paty a také obecně menší čísla velikosti. 
  • Kompatibilita - jde o možnost instalace odpovídajících zámků do podrážky tretry, u MTB a cyklotreter je v drtivé většině dvouděrový SPD systém, u silničních modelů se začínají oddělovat různé verze tříděrových systémů upnutí. 
  • Zapínání - levnější cyklotretry mají tkaničky, modernější systémy kombinují suché zipy a plastové pásky s ráčnou, dražší ale obecně nejlepší systém je BOA kolečko s lankem, které rovnoměrně obepne nohu, manipulace je jednoduchá i za jízdy. 
  • Materiál - podrážky jsou z karbonu, gumy, plastu či skelné vaty, pro svršek se využívají syntetické kůže, mikrovlákna a také materiály s různými funkčními vlastnostmi, jako je odolnost vůči větru a vodě, hřejivost atd. 

Typy cyklistických treter

Ze všeho nejdřív budete při výběru nových treter stát na pomyslném rozcestí. Kam se vydáte? Chcete spíše jezdit po silnici a podávat maximální výkony? Nebo je vám snad milejší zahnout do lesa, kde v terénu pořádně provětráte horské kolo? Případně používáte kolo jako dopravní prostředek na výletech a chcete vedle šlapání také kus popojít a zajít na prohlídku hradu? 

Pro všechny příležitosti se najde vhodná tretra. Narazíte na několik základních typů i různé speciality: 

  • silniční tretry - mají většinou plochou a velmi tuhou podrážku pro efektivní přenos energie šlapání, využijete je hlavně pro silniční cyklistiku na dlouhých tratích ve vysokém tempu, dobře odvětrávají (například i přes spodní stranu špičky), nejsou dělané pro delší chůzi (pár kroků do obchodu ale není problém),

  • tretry pro horskou cyklistiku (MTB) - mají zpevněnou podrážku s výrazným vzorkem, u horské cyklistiky se počítá, že někdy sesednete z kola a vyšlápnete těžký úsek v těžkém terénu po svých, takže i tretry tomu odpovídají, na některé tretry se dají přidat i kolíky proti klouzání v měkkém povrchu, typický je odolný svršek boty se zesílenou špičkou, který chrání nohu před kameny a podobně, navíc je bota odolnější a dokáže udržet nohu v suchu třeba i v blátě, ale zároveň dostatečně větrá,

  • turistické/trekingové tretry - rekreační cykloboty, hybrid mezi běžnou turistickou botou a tretrou, mají zpevněnou podrážku jen v místě pro zámky a ty jsou zapuštěné, takže neklapou a nevadí v běžné chůzi, zbytek podrážky je měkčí a prakticky totožný s outdoorovou botou, mají širší střih a jsou univerzální, bez problémů můžete kombinovat cyklistické vyjížďky s procházkami (například přijedete k hradu nebo zámku a projdete s blízkém okolí), přenos energie šlapání není kvůli měkčí podrážce tak efektivní; existují také cykloboty s plnou podrážkou bez zámků (pro platformové pedály).

Speciální varianty

Základní typy treter jsme si přelouskali. Věřte ale, že narazíte na dost speciálních modelů, které jsou určené pro užší specifický segment sportovních aktivit. Cyklistické tretry tedy mohou být:

  • zimní - speciální úprava teter do chladného počasí, sněhu a deště, vyšší střih přes kotník (manžeta proti zatečení vody), větruodolné a často i s nepromokavou membránou, většina zimních treter je navíc zateplená, ale dbá se na udržení dobré prodyšnosti,
  • triatlonové - při triatlonu potřebují závodníci botu rychle nazout, když vybíhají z vody po plaveckém úseku, tretry mají již nacvaknuté v pedálech, takže jen vklouznou do boty a přetáhnou za pomocí poutka patu (ta kvůli tomu musí být elastická, ale zároveň dobře držet při šlapání), jezdec může botu utáhnout za jízdy, navíc musí být vnitřkem uzpůsobená pro šlapání naboso (nikde nesmí nic dřít),
  • spinningové - jízda na trenažéru do rytmu hudby se provozuje nejčastěji v tělocvičnách, boty tedy jsou velmi prodyšné a zámky jsou zapuštěné, aby nepoškrábaly podlahu, tretry nedělají šmouhy, důraz se klade na nízkou hmotnost.

Tuhost podrážky

Parametr, který má zásadní vliv na přenos energie do pedálů při šlapání. Pokud je podrážka velmi tuhá, chodidlo se díky tomu neprohne, takže se neztrácí energie a síla nohy působí ve správném úhlu. Na druhou stranu takové tretry, hlavně při chůzi, nejsou pohodlné. Zkrátka jako kdybyste chodili ve dřevácích.

V měkčích tretrách bez problémů podrážku ohnete, lépe se v nich chodí, protože se přizpůsobí chodidlu, ale nejsou zaměřené na co nejvyšší výkon, protože se při ohýbání chodidla částečně ztrácí energie.

Mezi základní materiály patří karbon, guma a plast, které se objevují v různých kombinacích. 

 Materiál

Vlastnosti

Karbon

– vyšší třída treter, závodní silniční modely

– vysoká tuhost
– nízká hmotnost
– drahé
– vysoká efektivita šlapání

Guma

– měkký materiál

– ideální pro turistické tretry
– přizpůsobuje se ohýbání chodidla, dobré i na chůzi
– zaměření spíš na pohodlnost na úkor efektivity

Plast / skelná vata

– zpevněný materiál, avšak stále ohebný

– kompromis mezi efektivitou a příjemností při chůzi

Tuhost, občas narazíte také na označení flexe, se vyjadřuje na číselné stupnici. Vyšší číslo znamená vyšší tuhost. Výrobci mohou mít různé škály tuhosti, takže například na stupnici od 0 do 10 bude číslo 6 patřit botám pro cyklistické rekreační nadšence, 7 a 8 připadá na výkonnostní cyklistiku, 9 a10 je pak vhodná pro závodníky.

Velikost

Hned na úvod je nutné podotknout, že v cyklistických tretrách, zejména v silničních, se nebudete cítit jako v bavlnce. Měly by padnout těsně na nohu a obepnout ji. Důležité je, aby bota na noze držela a nelétala ze strany na stranu. Hlavně si dejte pozor, aby byla dobře zafixovaná pata. Nesmí se z boty vyzouvat, protože by šlapání nebylo efektivní a navíc by hrozilo odření nohy nebo jiné zranění. 

Určitě je dobré si cyklistické boty vyzkoušet fyzicky na noze ideálně s tenkými cyklistickými ponožkami, případně u zimních modelů s hrubšími. Pamatujte ale, že při cyklistice vám ještě noha trochu oteče, takže délka stélky v botách by měla být o půl až centimetr delší, než naměřená délka nohy. Na první pocit bývají tretry nekomfortní, ale po pár cyklovýletech by se pocit měl zlepšit. 

U dražších modelů je dobré nechat si přesně v prodejně změřit chodidlo, poradit se a vybrat model tretry přímo na nohu v odpovídající velikosti.

Pohlaví

Jak už bylo zmíněno, u treter hraje důležitou roli perfektní ukotvení nohy v botě. I proto je potřeba, hlavně u treter určených pro závody a výkonnostní cyklistiku, respektovat odlišnosti mezi stavbou pánského a dámského chodidla.

  • pánské - delší střih, širší pata, vykrojenější,
  • dámské - oblejší tvar, důraz na úzkou patu, menší velikosti.

Varianty použitelné pro obě pohlaví, takzvané unisex tretry, můžete najít hlavně v kategorii turistických modelů, protože v jejich případě se tolik netlačí na maximální efektivitu šlapání. Dámské a pánské tretry často odlišíte i na základě barevného zpracování. 

Specifický design v menších velikostech mají i dětské tretry na kolo. Z bezpečnostního hlediska doporučujeme cyklistické tretry pořizovat odrostlejším dětem, které už jsou s kolem perfektně sžité a dokáží ho ovládat. Často jsou dětské boty na kolo vyvedené v atraktivních křiklavějších a hravých barvách.

Kompatibilita treter a pedálů

Dávejte při výběru cyklotreter pozor, určitě to nefunguje tak, že si koupíte jakoukoliv botu a máte jistotu, že bude pasovat do upínacího systému pedálů. Nejčastěji se nové tretry pořizují právě podle toho, jaké na kole máte pedály. Přesněji - musíte pořídit takové boty, které jsou připravené na namontování kompatibilního typu kufru (zámky), protože ty se prodávají v sadě s pedálem, ne se samotnou botou. 

Nejčastěji jsou tretry a pedály kompatibilní na dvou základních konceptech, které se liší podle několika firem, které na trhu fungují: 

  • dvouděrový systém - z velké většiny SPD (Shimano Pedaling Dynamics), převažuje hlavně na MTB a turistických cyklotretrách, u kterých by kompatibilita neměla dělat problémy, dvouděrový je také například systém CrankBrothers, který se liší tvarem pedálů,
  • tříděrový systém - větší množství variant (SPD-SL, Time, Look a další), které jsou rozšířené hlavně u vyšších řad silničních cyklotreter a odlišují se různým provedením, například co se týče obtížnosti zacvaknutí a podobně, u levnějších základních modelů stále bude převažovat dvouděrový systém.

Speciální možností spojení tretry a pedálu jsou magnety. Jde spíše o zajímavost a kompromis mezi pevným upevněním nohy a variantou s obyčejnými botami bez kufrů. Magnet sice poskytne určitou oporu a šlapání bude částečně efektivnější, určitě ale nejde výsledek srovnávat s klasickou tretrou. Magnetické upnutí je naopak bezpečnější, protože botu nemusíte nijak vycvakávat.  

Zapínání

U zapínání cyklistických treter na noze jsou nejdůležitější hlavně možnost perfektně botu přizpůsobit noze, jednoduchost manipulace a celková pohodlnost. Díky dobře provedenému zapínání vám bota na noze sedne jako ulitá a šlapání bude efektivní. 

Mezi základní systémy zapínání patří tkaničky, suchý zip, přezky s ráčnou a BOA systém s otočným kolečkem. Nezřídka je na jednom modelu treter použito víc systémů zapnutí, čímž se kombinují jejich výhody.

 Systém upnutí 

Charakteristika, výhody a nevýhody

Tkaničky

– levná varianta

– dobře se volí pevnost zavázání
– obtížnější manipulace (nejde snadno upravovat při jízdě)
– mohou se rozedřít, ale snadno se dají nahradit
– nebezpečí zachycení do pedálů nebo o třeba i o větev

Suchý zip

– rychlé a jednoduché zapnutí i za jízdy

– slabší zafixování nohy
– většinou více suchých zipů (čím více, tím lepší úprava upnutí), i v kombinaci s přezkou
– problém může být životnost - zip se prodře a nejde snadno nahradit, při častém namáčení a zablácení přestane zip dobře fungovat

Přezky s ráčnou

– plastový pásek, který funguje společně s malou ráčnou
– dobrá regulace pevnosti zapnutí, často v kombinaci se suchým zipem
– poměrně snadná manipulace, možnost úpravy za jízdy
– snadnější údržba (omytí vodou, časem nedegraduje)
– možnost zničení (například při pádu, když se trefí plastem na kámen)

BOA systém

– upnutí za pomoci otočného kolečka, kterým se navíjí lanko

– jednoduchá manipulace, utažení za jízdy
– rovnoměrné rozložení síly upnutí, přizpůsobí se dané noze
– řešení u profesionálních treter, dražší modely vyšších řad
– odolná varianta, vydrží dlouho, snadno se udržuje

Materiál

Už v předchozích kapitolách jsme zmínili, že tuhost podrážky ovlivňuje použití různých materiálů. Karbon, guma, plast či příměs skelné vaty, to jsou základní stavební složky používané právě pro spodní část boty. Ale co zbytek? 

Řeč může být hlavně svršku tretry. Ten může být ze syntetické kůže, mikrovlákna a podobně. Například MTB tretry navíc mají i části (špička apod.) zpevněné tvrdším materiálem odolným proti odření o kameny, kořeny a jiné překážky.

U většiny cyklotreter se sází hlavně na výbornou prodyšnost a větrání. Některé modely ale mohou být ještě vybavené třeba windstopperem proti větru, membránou udržující nohu v suchu i při dešti, hřejivou vrstvou proti omrznutí končetiny v mrazivých teplotách a tak dále. Zde už ale musí cyklista hledat kompromis mezi odvětráním a funkčními vlastnostmi. Pokud noha v botě dostatečně nedýchá, není to ideální stav.

Ukázat cyklistické tretry

Líbil se článek?

Redakce Sportisimo

Články vycházející ze spolupráce zkušených autorů, produktových specialistů, nákupčích a dalších odborníků